Skip to main content

Lokal SEO

Få gavn af lokal SEO til markedsføring i dit område. Hvis du ønsker, at din virksomhed skal blive opdaget af et lokalt publikum, er der ingen vej uden om lokal søgemaskineoptimering. Dette hjælper dig med at markedsføre din virksomhed online, hvilket i høj grad også kan påvirke salget offline. En helt enkel grund til dette er: 46 % af alle Google-søgninger er lokale søgninger.

Hensigten om at finde varer, tjenester eller oplysninger i lokalområdet kaldes lokal hensigt. Tilføjelsen af “near me” eller angivelsen af en geografisk placering, f.eks. den søgende persons by, indikerer normalt denne type søgning.

En Google-søgning efter “køb møbler” er f.eks. sandsynligvis en bred søgning efter oplysninger om køb af møbler i almindelighed. Søgeordene “køb møbler i nærheden af mig” eller “køb møbler i Kolding” har derimod en klar lokal hensigt – den søgende søger efter en lokal leverandør, der tilbyder møbler i nærheden.

Der foretages cirka 8,5 milliarder Google-søgninger hver dag, og da næsten halvdelen af disse søgninger har en lokal hensigt, er det let at se, hvor mange mennesker der bruger internettet til at få det, de har brug for, tæt på hjemmet. Vores største anbefaling til dig er: undgå uudnyttet potentiale, og gør gavn af lokal SEO i dit område.

Hvad indebærer lokal SEO?

Lokal SEO er en markedsføringsstrategi, der har til formål at forbedre din tilstedeværelse på Google ved at blive vist højere i lokale søgeresultater. For at opnå denne øgede synlighed udføres en række forskellige opgaver, herunder: Administration af din Google-virksomhedsprofil, overvågning af dit konkurrencemiljø, overvågning og udnyttelse af Google-ændringer, udvikling af lokale links og bekæmpelse af spam.

Denne type SEO bruges til at placere dig i Google Maps, Local Pack, Local Finder og lokaliserede organiske resultater.

Særligt vigtigt i SEO Google My Business: Local Pack

Ved en lokal søgning vises den “lokale pakke” (kaldet Local Pack) øverst på søgemaskinens resultatside (SERP). Den består normalt af tre organiske resultater (annoncer kan også vises her) og et kort med pins for hver virksomhed, der er placeret på listen.

Det er vigtigt at bemærke, at en virksomheds Google Business Profile (GBP) er opført her og ikke dens websted. Det er derfor umuligt at blive optaget i Local Pack uden en GBP. Derfor bør man også optimere SEO Google my Business.

Rækkefølgen af resultaterne i dette afsnit bestemmes hovedsageligt af afstanden mellem den søgende og profilen samt af søgeforespørgslens relevans og profilens fremtrædende placering.

Et af de vigtigste søgemål for enhver lokal virksomhed er at blive vist i Googles Local Pack. Disse tre øverst rangerede resultater får flest klik og dermed mest webtrafiktrafik, hvilket kan føre til mere salg og øget indtjening.

Hvad er dine fordele ved lokal SEO?

Flere mennesker vil blive nået gennem lokal søgemaskineoptimering. Flere mennesker vil opdage dit brand som følge af en forbedret tilstedeværelse i lokale søgeresultater. Søgeren kan derefter gå direkte til dit GBP, besøge dit websted eller besøge din virksomhed personligt.

En af de bedste måder at nå potentielle lokale kunder på er at dukke op i Local Pack, og en placering her bør være en af dine vigtigste SEO-prioriteter. Du bør dog ikke kun bekymre dig om den lokale pakke. En øget tilstedeværelse i kort-apps som Google Maps og Apple Maps kan også hjælpe din virksomhed med at tiltrække flere kunder.

Folk, der er på farten og leder efter en forretning, f.eks. en café eller restaurant, bruger ofte deres foretrukne kort-app.

Forbedr din virksomheds omdømme. Dit omdømme er afgørende for din langsigtede succes, uanset hvilken type virksomhed det drejer sig om. Visse lokale SEO-taktikker vil hjælpe dig med at forbedre dit omdømme og gøre dig bemærket som førende i branchen.

En af de vigtigste komponenter i dit omdømme på internettet er din anmeldelsesprofil. Den forklarer, hvorfor potentielle kunder bør vælge dig frem for dine konkurrenter. Det giver også køberne mulighed for at se, hvordan du håndterer utilfredse kunder, når du reagerer på ugunstige anmeldelser – og giver dem en idé om din virksomheds ”personlighed”.

Ifølge 2022 Local Consumer Review Survey er 89 procent af forbrugerne tilbøjelige til at foretrække en virksomhed, der reagerer på alle anmeldelser, uanset om de er positive eller negative. Og samtidigt sagde forbrugerne, at de ville være “ikke særlig” eller “slet ikke” tilbøjelige til at bruge tjenesterne/produkterne fra en virksomhed, der ikke reagerer på anmeldelser.

Forøg konverteringerne med et lokalt SEO-bureau. Når du forbedrer din synlighed i søgningen, vil flere mennesker automatisk få adgang til din virksomheds websted, hvilket kan føre til flere konverteringer. En konvertering kan være en eller flere af følgende handlinger afhængigt af din virksomheds karakter: Køb af produkt, køb af service, oprettelse af en konto, tilmelding til et nyhedsbrev, telefonopkald, gratis prøveversioner og indsendelse af formularer – alt sammen eksempler på salg eller skridtet før salg af produkter eller tjenester.

Onlinekunder behøver ikke nødvendigvis at besøge dit websted for at konvertere, da de ofte også kan finde de oplysninger, de har brug for, i dit GBP. Dette øger vigtigheden af at blive placeret i Local Pack og betyder, at virksomheder med lav organisk søgeautoritet stadig kan opnå gode resultater.

Resultater, der kan ses!

River Online er et lokalt SEO-bureau med mange års erfaring. Vi hjælper dig med at målrette præcis de steder, der skal til for, at du får succes i Google-søgninger. Gennem vores dokumenterede og vellykkede lokale søgemaskineoptimering hjælper vi dig med at blive synlig!

Få et tilbud på lokal SEO

Udfyld formularen her, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse