Pinterest Annoncering

Nye muligheder har åbnet sig op på det danske marked. Pinterest annoncering er en realitet, og hos River Online har vi været i gang med at teste mediet af med meget tydelige resultater. Pinterest annoncering er en oplagt tilføjelse til en virksomheds online marketing strategi, hvis man arbejder med produkter i kategorierne mode, boligindretning, rejser, skønhed, DIY, tech, gastronomi og lignende. 

Hvorfor benytte Pinterest-annoncer?

Ønsker du at skabe mere brand awareness eller øget opmærksomhed på dine produkter over for en købestærk målgruppe? Så bør du overveje at annoncere via Pinterest. Mediet er særligt stærkt til at igangsætte købs- og kunderejser, fordi man her kan inspirere brugerne med lækre visuelle billeder og videoer. De fleste brugere af Pinterest, bruger mediet som huskeliste til personlige drømme og ideer. Mediets brugere benytter søgefunktionen til at researche sig til inspiration inden for udvalgte områder og danner ud fra det, de finder, deres egne opslagstavler med lækre pins. Derudover er mediet en oplagt kanal til at fastholde dine potentielle kunders interesse baseret på deres tidligere online adfærd. Du kan på Pinterest lave simple remarketing kampagner men også produktorienterede dynamiske annoncer baseret på kundens adfærd på din shop.

Nysgerrig på mulighederne med Pinterest-annoncering?

Udfyld formularen her, og så tager vi kontakt til dig for at høre mere om dine ønsker og behov.

Hvilke kreativer skal du bruge i dine annoncer?

Skal du i gang med at promovere dit produkt eller dit brand, er det afgørende, at du overvejer nøje, hvilke billeder og videoer du påtænker at benytte dig af. Du skal nemlig ikke blot bruge almindelige produktbilleder. De billeder, du udvælger, skal være fra hverdagssituationer eller lignende sammenhænge, hvor dit brand eller produkt helt naturligt falder ind. De skal være lækkert stylet og inspirere brugerne til at se mere.

Brugerne, der hyppigst benytter sig af mediet, er personer, der er glade for visuel inspiration, elsker at danne sig et overblik og en plan samt personer, der elsker at lade sig inspirere af gode guides, tips og tricks. Så altså: tilpas dine Pinterest billeder, så de passer bedst muligt ind på mediet samtidig med, at du fanger din målgruppes opmærksomhed.

Sådan kommer du i gang med annoncering på Pinterest

Pinterest bruger et setup, som er meget identisk med det, Facebook benytter, så det er lige til at gå til. Som på så mange andre sociale medier skal der først oprettes en virksomhedskonto. Dertil kommer naturligvis en annoncekonto til afvikling af de kampagner, man måtte ønske – hver med deres egne annoncegrupper og sponsorerede pins.

  • Kampagneniveau er det højeste niveau. Her kan du vælge din målsætning samt sætte en eventuel forbrugsgrænse.
  • Annoncegruppeniveau er det mellemste niveau i hierarkiet. Det er her, du vælger placeringer, budget, bud, periode for annonceringen samt målretningen for dine sponsorerede pins som annoncegruppen indeholder.
  • Sponsorerede pins er de pins, som brugerne på Pinterest bliver eksponeret for. Alle dine pins ligger i en annoncegruppe og kan have hvert sit fokus, web-adresse og design.

Der er en lang række af opsætningsmuligheder på de forskellige niveauer af din kampagneopsætning, som giver dig mulighed for at opsætte skræddersyede kampagner, der matcher ethvert ønske, du måtte have om målopfyldelse, konvertering eller branding.

Pinterest arbejder med et auktionsprincip, hvor både dit bud, destinationsoplevelsen og målretningsrelevansen er afgørende for, hvad du kommer til at betale pr. handling på dine sponsorerede pins. Du betaler altså kun det, der er nødvendigt for at slå den næstbedste annoncør, og du vil derfor have mulighed for at kunne betale mindre end dit maximale CPC-bud.

Husk at gøre krav på dit website!

Din virksomhedsprofil kan maximalt gøre krav på ét website og ved at gøre dette, får du mulighed for at få vist dit profilbillede ved siden af dine pins.

Følg denne guide for at for at gøre krav på dit website: https://help.pinterest.com/da/business/article/claim-your-website

Pinterest Analytics

Når du har oprettet din konto, får du samtidig også adgang til Pinterest Analytics. Dette er et værktøj, der hjælper dig som annoncør med at måle og analysere dine resultater samt få værdifulde learnings omkring dine målgruppers præferencer.

Du kan i Pinterest Analytics finde interessante statistikker på de personer, der har vist interesse for din virksomhed. Disse informationer kan herefter benyttes til at skabe endnu mere spændende indhold til dine kreativer til fremtidige kampagner.

Få styr på din tracking med Pinterest-tagget

Som på alle de andre sociale medier findes der også på Pinterest et tag, der kan registrere de handlinger, som brugerne foretager på dit website eller i din webshop, efter de har interageret med dine sponsorerede pins. Tagget skal sættes ind på dit website eller implementeres via Google Tag Manager. Ved hjælp af dit tag kan du få bedre indsigt i din målgruppe samt i afkastet af dine annoncer. Dette medvirker i sidste ende til, at du kan optimere din tilstedeværelse på Pinterest og forbedre de Pinterest annoncer, du har live.

Når du har indsat dit Pinterest-tag, kan du med fordel downloade udvidelsen Pinterest Tag Helper til Google Chrome for at se, om dit tag sender de rigtige hændelser retur.

Hos River Online hjælper vores eksperter gerne med implementeringen af dit Pinterest-tag.

Implementering af Pinterest tag:

  • Basiskoden, der er selve grundlaget for tagget, skal implementeres. Denne skal ligge på alle sider på dit website, uanset om du tracker bestemte konverteringer på disse sider eller ej.
  • Hændelseskoder skal dertil implementeres på de sider, hvor du ønsker at registrere konverteringer. Dette gøres efter, at basiskoden er lagt på siden.

Hændelseskoden skal indsættes de steder, hvor du vil se, hvilke handlinger dine besøgende foretager sig. Dette kan eksempelvis være, om de tilmelder sig dit nyhedsbrev, klikker på specifikke knapper eller foretager et køb. Når du har indsat dit Pinterest-tag, kan du med fordel downloade udvidelsen Pinterest Tag Helper til Google Chrome for at se, om dit tag sender de rigtige hændelser retur. Pinterest-tagget giver dig også mulighed for at køre dynamisk remarketing, som allerede er kendt fra Facebook og Instagram. River Online hjælper gerne implementeringen af dit Pinterest-tag.

Målretningsmuligheder

Når du har første kampagne på plads, skal du navngive denne og sætte et mål for kampagnen.

Her kan du vælge mellem følgende forskellige målretninger:

  • Kom i betragtning – Ideel, hvis du ønsker mere trafik samt at få flere loyale følgere.
  • Opbyg kendskab til brand – Optimal målretning, hvis du gerne vil have brugerne til at opdage dine produkter eller dit brand.
  • Øg salget – Assisterer til et større online og offline salg.

Husk, at din målretning er afgørende for, hvilke bud og annoncevarianter du vil få adgang til og desuden også afgørende for, om din annoncering bliver en succes generelt set. 

Der findes under kampagnemål også andre typer målretninger, som gør det muligt at finjustere i forhold til:

  • Køn, alder, placeringer, sprog og enheder.
  • Interessemålretning, som bruges for at målrette dine pins på baggrund af brugernes interesser såsom DIY, indretning, madlavning og mange flere.
  • Søgeordsmålretning, som er optimal til at øge salget, da det matcher dine sponsorerede pins ud fra specifikke søgeord og termer.
    • Herunder kan du også arbejde med eksempelvis negative søgeord, som mange kender fra Google Ads.
    • Retargeting, hvor du kan målrette dine sponsorerede pins mod brugere, der har besøgt dit website, kunder fra dit CRM-system eller brugere, der har interageret med dit brand på Pinterest.
    • Der kan ud fra disse indsamlede lister også dannes look-a-like målgrupper for at øge rækkevidden til brugere, der minder om din nuværende målgruppe.

Opbygning af annoncegrupper

Under dine annoncegrupper indstiller du dit budget, din målgruppe, dine bud og tidsperiode for dine annoncer. Opret gerne flere annoncegrupper for at splitteste på, hvordan dine pinnere/brugere reagerer på dit materiale. Derudover kan du med fordel samtidig indsamle værdifuld viden omkring dine pinnere, som du kan bruge til fremtidig Pinterest annoncering.

Annonceformater

Der findes et hav af spændende annoncevarianter, som du får adgang til, når du har valgt din målretning. Få et overblik over de forskellige varianter nedenfor.

Almindelig pin

En almindelig pin, som du kan sponsorere til din valgte målgruppe. Her er der tale om et billede med tilhørende overskrift og tekst. Man skal her være opmærksom på at bruge billeder, der maksimalt er i formatet 2:3, da billederne ellers kan blive beskårede i feedet. 

Video med standardbredde

Dette format giver dig mulighed for at annoncere med video content. Både kvadratiske 1:1 videoer og lodrette videoer med 2:3 eller 9:16 kan fungere. 

Videoerne skal minimum være 4 sekunder og maksimum 15 minutter lange. Dette giver rig mulighed for at teste forskellige varianter af i dine annoncegrupper og dermed finde det format, som dine pinnere bedst kan lide at interagere med.

Promoveret video med maks. bredde

Her er der tale om videoer, som dækker hele feedets bredde, og dermed giver mulighed for at sikre høj synlighed på dine pins. Her kan du både benytte kvadratiske videoer 1:1 samt bredformat videoer 16:9. Videolængden skal også her være minimum være 4 sekunder og maksimum 15 minutter.

Sponsorerede app pins

Dette format kan benyttes til at skabe flere downloads af jeres app. Formatet er det samme som en almindelig pin, og du kan også her benytte dig af det lodrette videoformat til at promovere din app.

Promoverede karruseller

Med promoverede karruseller har du mulighed for at vise flere produkter samtidig, en ”how to guide” eller andet indhold på en smart måde. Du kan sætte 2-5 billeder ind pr. karrusel og med swipe til siden, kan brugene nu for eksempel se flere billeder af samme produkt. Formatet kan være både det kvadratiske 1:1 eller det lodrette 2:3.

Du kan læse mere om alle annoncespecifikationerne her: https://business.pinterest.com/da/Pinterest-product-specs

Husk at skabe visuelt indbydende annoncer og pins, der matcher platformen og giver brugerne lyst til at vide mere om dit website eller købe dit produkt. Brug gerne billeder og video i høj kvalitet, og overhold de nævnte specifikationer for at sikre, at dine kreativer ikke afkortes eller på anden måde bidrager negativt til dine annoncers performance. Husk også gerne at benytte tekstoverlejring eller undertekster på dine videoer, da mange afspiller disse i deres feed med lyden slået fra.

Annoncepolitikker

Når du vælger at publicere din første sponsorerede pin, vil Pinterest altid kontrollere, at den følger deres annoncestandarder. Dette, vurderer de, kan tage op til 24 timer – så forvent ikke, at din annonce går live med det samme.

Du kan læse mere om annoncestandarderne her: https://policy.pinterest.com/da/advertising-guidelines.

Vi kan med det samme godt afsløre, at Pinterest går meget op i, at dine sponsorerede pins er flotte rent visuelt samt nyttige for brugerne på platformen. Undgå derfor også clickbait, hvilket Pinterest stærkt fraråder. 

Mediet forbyder desuden annoncering for følgende: 

Hvad koster annoncering på Pinterest?

Via Pinterest annoncering har du mulighed for at styre dine budgetter 100%. Når kampagnerne oprettes, vælger du enten dit daglige budget eller dit livstidsbudget. Du vælger også dit CPC-bud, som er det, du er villig til at betale for et linkklik. Der er også mulighed for at vælge to forskellige tempoer på din budgivning; nemlig standard eller hurtigere. Vælger du hurtigere tempo, vil Pinterest forsøge at muliggøre hurtigere levering af dit budget.

Dit budget styrer du altså helt selv, og du har derfor mulighed for at komme i gang med at teste Pinterest annoncering, uden at det vil koste dig en formue.

Vores mange cases på mediet har bevist, at den i øjeblikket lavere konkurrence gør, at vores kunder får uhørt lave priser på eksponeringer, klik og sågar køb. Vi er derfor også ret trygge ved at anbefale Pinterest annoncering til virksomheder i flere og flere brancher.

Ønsker du en telefonisk snak om din virksomheds muligheder med digital marketing?

Bliv ringet op til en snak om din virksomheds vækstpotentiale og muligheder med digital markedsføring ved at udfylde formularen lige her.

Lars Lynge
Director of Sales

   +45 80 600 400       ll@river.dk

Medarbejder