TikTok Annoncering

Slide to the left… Slide to the right… Criss cross… Og vi er i gang! Vi kan nu tilføje endnu en annonceringsplatform til onlineuniverset.

TikTok vækster hurtigt!

TikTok er med al sandsynlighed kommet for at blive, efter appen er blevet downloadet mere end 3 milliarder gange og har mere end 1 milliard aktive bruger. Det nye fænomen blev lanceret i 2016, hvor tallene fra hele verden kun er gået en vej, og det er opad. Bare i Europa benytter mere end 100 mio. mennesker TikTok mindst 1 gang om måneden.

Lige så interessante som brugertallene er de demografiske statistikker. 70 % af TikToks aktive brugere er mellem 16 og 24 år,  31 % af brugerne er over 25 år, og kun 15 % er over 35 år. Platformen har lidt flere kvindelige brugere med 60 % kvindelige brugere sammenlignet med 40 % mandlige brugere.

Det har kun taget TikTok tre år at ramme 500.000 aktive brugere, hvilket tog Instagram seks år, mens Facebook brugte lidt mere end fire år på at nå den milepæl.

Skal vi kontakte dig om TikTok?

Udfyld formularen her og vi kontakter dig hurtigst muligt.

    Hvad er TikTok?

    Men, men, men… Hvad er TikTok? TikTok er i bund og grund en app, der giver brugerne mulighed for at dele korte videoer. På TikTok kan brugerne oprette videoer med forskellige danse, internetudfordringer, livsstilsråd, sang eller komedieindhold. Ja, faktisk er der nærmest ingen grænser for indholdet som findes på platformen. I de seneste år er TikToks brugergruppe vokset, så det ikke længere kun er unge mennesker, der bruger deres tid på TikTok. Personer, der er blevet kendt uden for platformen, er også aktive her – f.eks. er Will Smith, Jason Derulo og Dwayne “The Rock” Johnson alle repræsenteret på listen over de 20 brugere med størst rækkevidde.

    Hvem bør annoncere på TikTok?

    Bør du annoncere på TikTok som virksomhed? Kan man overhovedet annoncere i Danmark?

    Hvis du henvender dig til det yngre segment, under ca. 35 år, bør du overveje TikTok som den næste platform, hvor dine annoncer kan få lov til at inspirere og ramme en engageret målgruppe – nemlig de unge, som hele tiden skifter platform. Mediet er stadig meget nyt i Danmark, og du vil derfor kunne få en masse eksponering til fornuftige priser pga. den lave konkurrence. Derudover er målgruppen, ifølge TikTok selv, meget købestærke. Ifølge TikTok udfører hele 92% af TikToks brugere en handling efter at have set en TikTok video, og hele 25% har foretaget køb eller yderligere research efter at have set en TikTok.

    Der er primært tre metoder at ramme mulige målgrupper på gennem TikTok:

    • Gennem egen kanal med henblik på at uploade relevante videoer
    • Samarbejde med influencerne, hvor de brander ens produkter
    • Annoncering via TikToks annonceringsværktøj

    Med den rette TikTok-strategi vil det være muligt at lave en kombination, hvor der både arbejdes gennem egen kanal, influencersamarbejde og annoncering.

    Hvordan kan man annoncere på TikTok?

    Ligesom på Facebook får du en række muligheder til, hvordan du rammer dine ønskede målgrupper. Selve annonceværktøjet er nemt og overskueligt, hvor du kan målrette dine budskaber mod dine relevante målgrupper gennem segmentering, styring af budgetter og planlægning. Samtidig findes der også en TikTok-pixel, som gør din målretning væsentlig mere relevant og således mere effektiv.

    Selvom mange brugere på TikTok får deres videoer til at ligne hurtige optagelser, så tager størstedelen af disse flere dage og nogle gange uger at producere. Så medmindre du har et helt filmhold i baglommen, så kræver det, at din kreativitet er på sit højeste. Brugerne forventer inspirerende og underholdende materiale, så husk at have det rette udstyr på plads. Når det så er sagt, så lad være med at tænke i smukke og elegante budskaber, fordi flere end 50 % af brugerne på TikTok er under 34 år – tænk mere i humor, visuelle effekter, nutidens musik og ikke mindst storytelling.

    Du gør samtidig klogt i at følge godt med på TikTok. De nyeste trends skabes gennem filtre og vedlagt musik til videoerne, og hvis du også vil have, at dit brand er populært, så sørg for at vælge den rigtige musik ved hele tiden at have en finger på pulsen.

    Når du har den kreative del på plads, og du er klar til at kaste dig over din første video på TikTok, så skal der vælges kampagne – ja, det kræver lidt mere, end du lige havde regnet med, hva’? 

    På nuværende tidspunkt findes der fem typer af kampagner, som har hver deres hensigt og effekt. Lad os løbe dem igennem ganske kort, så du tage stilling til hvilke, der bedst mening for netop dig og din virksomhed:

    • Brand Takeover
    • Hashtag Challenge
    • Branded Effects
    • Top Views
    • In-feed Ads

    Brand Takeover

    Ved denne kampagnetype kommer du med det samme i kontakt med brugeren gennem fullscreen statiske eller dynamiske annoncer, som er med til at skabe en stærk visuel visning af dit brand.

    • Kampagnen fanger brugerens fulde opmærksomhed gennem fullscreen-oplevelser.
    • Der er mulighed for både statisk og dynamisk materiale.
    • Understøtter 3-sekunders JPG og 3-5-sekunders videomateriale.

    Hashtag Challenge

    Et specielt one-of-a-kind-annonceformat, som skaber stort engagement, hvor brugerne får mulighed for at være kreative og udtrykke sig gennem ens challenge. Ved brugen af denne type annonce lægges der vægt på brand awareness og knapt så meget trafik væk fra annoncen.

    • Kampagnetypen favner bredt, da alle har mulighed for at deltage med kreativt content til det valgte tema til ens kampagne.
    • 3-6 dages kampagne med mulighed for flere placeringer, guides samt nem opsætning.
    • Gennemsnitligt engagement på 8,5 % gennem likes, kommentarer og delinger.

    Branded Effects

    Lad brugeren slå sig løs med ”håndlavede” delevenlige klistermærker, filtre og andre specielle effekter med Branded Effects. Udfold den kreative side af jeres brand og skab stort engagement fra brugerne.

    • Kreativ og sjov måde at interagere med brugerne.
    • Mulighed for at ramme et bredt publikum gennem et visuelt sprog, som ikke afgrænses af tid, sted eller kultur.

    Top Views

    Et videoformat, der præsenterer dit brand på den bedste placering på TikTok. Med denne kampagnetype er du garanteret brugerens opmærksomhed, da du med disse videoer har mulighed for at blive set som det første, når app’en bliver åbnet.

    • Du får direkte kontakt til brugeren ved at promovere dit brand på TikToks bedste sendeflade.
    • Du får op til 60 sekunders fullscreen-video med autoplay og lyd.
    • 100 % opmærksomhed fra brugeren uden forstyrrelser.

    In-Feed Ads

    Fortæl din virksomheds historie gennem ”For You”-feedet, hvor du har mulighed for at skabe tilpasset videomateriale til brugeren.

    • Du bliver synlig i ”For You”-feedet med op til 60 sekunders video med autoplay og lyd.
    • Brugerne kan like, kommentere, dele, følge og samtidig lave egne videoer med samme musik mm.

    I bund og grund synes TikTok at være en platform, der giver dig mulighed for at skabe en masse værdifuld interaktion med din målgruppe. Dette er naturligvis din mulighed for at opbygge en masse virksomhedsengagement for din målgruppe, hvilket selvfølgelig gerne skal betale sig tilbage i øget brandkendskab, trafik på din hjemmeside og dertil selvfølgelig diverse værdifulde konverteringer på din hjemmeside.

    Ønsker du en telefonisk snak om din virksomheds muligheder med digital marketing?

    Bliv ringet op til en snak om din virksomheds vækstpotentiale og muligheder med digital markedsføring ved at udfylde formularen lige her.

    Jesper Pedersen
    Team Leader & Strategic Digital Marketing Advisor

       +45 25 94 66 97       jp@river.dk