Marketing, målgrupper og adfærd
Tyskland
– vores største udenlandske marked
Danmark havde i 2021 17,1 mio. udenlandske turistovernatninger. Ud af disse stod Tyskland for 77 % med 13,2 mio. overnatninger.
På trods af, at 2021 stadig var påvirket af Covid-19, og det normale tal er 58 %, er Tyskland altså uden sammenligning det største udenlandske marked, når vi snakker turisme til Danmark.
17,1 mio.
udenlandske turistovernatningerne i Danmark i 2021.
77 %
ud af disse stod Tyskland for 77 % med 13,2 mio. overnatninger.
Forståelse af den tyske turist
Hos River Online har vi de seneste fem år arbejdet med at tiltrække tyske turister til danske destinationer over hele landet.
Vi har en tysk afdeling, der har specialiseret sig i at forstå de danske destinationer og kunne skabe en fortælling, der forstås af tyskere.
Vi skal som danskere forstå de tyske prioriteringer i undersøgelsesfasen og matche dette i vores fortælling og indhold. Fx er det for mange tyskere, der ønsker at leje et sommerhus, vigtigt, at man må medbringe sin hund.
Der er månedligt 27.100 tyske søgninger på ”feriebolig med hund”, hvorfor det er et vigtigt aspekt at kommunikere og have som indhold på sin side, hvis man ønsker at leje sit hus til tyskere.
Modsat os danskere ligger den tyske industriferie ikke kompakt i tre uger. Det giver derfor nogle helt unikke muligheder for at tiltrække den tyske turist over en længere periode i sommeren, hvis man blot sætter sig ind i kalenderen.
I Nordrhein-Westfalen starter sommerferien 2022 fx d. 27. juni, Bremen d. 14. Juli, hvorimod den i Bayern starter d. 1. August. Hvis man sætter sig ind i dette, vil man kunne differentiere sine budskaber til de enkelte ferieterminer i de enkelte regioner og dermed skabe langt bedre relevans til sin målgruppe.
Det samme gør sig i øvrigt gældende for både Winterferien, Osterferien, Pfingstferien, Herbstferien og til dels (dog i mindre omfang) Weihnactsferien.
Tilpas dine budskaber til målgruppen
En af fordelene ved online marketing er, at man kan tilpasse budskabet i sine annoncer til målgruppen.
Det kræver dog, at man forstår sin målgruppe. Forstår, hvad der er vigtigst for dem i hele beslutningsfasen.
Hvis man som i slutningen af 2022 eksempelvis står med en inflation på over 10 % og står på kanten til en recession, vil man skulle kigge ind i, hvilket segment man kan tiltrække og sikre sig, at den generelle holdning om ”Danmark som et dyrt land” udfordres.
- Lidl findes også i Danmark
- Alle vores sommerhuse har køkkener, så man selv kan lave mad
- Der medfølger rabathæfte til attraktioner i Danmark
Jo mere du forstår om din målgruppe, jo bedre kan du tilpasse dine budskaber.
Eksempelvis kan du køre differentierede landingssider til de annoncer, der kører mod de 24-35 årige og de 62-75 årige.
Eks:
24-35-årige
62-75-årige
Ovenstående er naturligvis lidt karikeret, men blot lavet for at sikre forståelsen.
Brug de sociale medier, og vær ”Always on”
Vi elsker alle at drømme os væk på ferie en gang imellem, og her kan de sociale medier sætte gang i de drømme, når vi midt i vores scrollen pludselig ser en ferievideo på skærmen. Er det ovenikøbet en kendt destination med billeder, vi kan koble til vores egne minder, begynder drømme og minder for alvor at sætte os i den rette stemning.
Det er det, de sociale medier kan. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du forsøger at få dine gæster til at ”like” dine sociale medier, så du også efter deres rejse har muligheden for at gensælge et visit til dem.
Sørg for, at dine sociale medier benytter sig af både de daglige stemningsbilleder fra jeres område/hotel/campingplads, som sikrer, at relationen fastholdes, og de gode tilbud som eksemplerne herunder.
De samme mekanismer skal naturligvis benyttes i jeres mailmarketing, men man kan slippe afsted med en noget højere frekvens på sociale medier og ikke mindst de daglige ”hyggelige” opslag.
Forstå VisitDenmark´s marketing,
og læg dig i slipstrømmen
Det er ofte en god idé at forstå VisitDenmark´s marketingstrategi og sikre, at du udnytter det massive marketingtryk og branding, de skubber foran sig.
Fx til sæsonen 2023 ændrer VisitDenmark deres geografiske prioritering, så Danmark kun bliver markedsført i delstaterne i Nordtyskland og Midttyskland, hvor potentialet vurderes størst.
De vil ligeledes hæve frekvensen af markedsføringen, da de vurderer, at beslutningen overvejes mere end tidligere, og de undersøgende søgemønstre og selve bookingerne forventes at laves tættere på selve rejsen end tidligere set.
Du kan udnytte denne viden til selv at eksekvere i de samme områder som der, hvor VisitDenmark allerede har skubbet budskabet omkring ”Det fantastiske Danmark” frem, og hvor du så kan komme med et mere specifikt budskab om, hvorfor de skal vælge netop dig eller dit område.
Hvis du altså forstår kampagnens budskab og køber ind på dette, kan du bygge videre på en allerede betalt kampagne med dit eget.
Få rådgivning af vores tyske team
Lige nu tilbyder vi, at man gratis kan tage et indledende møde med vores danske projektleder og tyske specialistteam for at få deres indspark til en mulig kampagneindsats.
Eksempler på kunder vi har hjulpet på det tyske marked
Eksempler på kunder, vi har hjulpet på det tyske marked