Facebook annoncering

Vi er specialister i at lave specifik og direkte målretning.

Ram rigtigt første gang

Facebook annoncering er en optimal strategi til at få nye kunder og samtidig pleje de eksisterende kunder. Uanset om du vil gøre brug af annoncering, få flere følgere gennem content marketing eller begge dele, så indeholder Facebook marketing et hav af muligheder for at få nye kunder og brande din virksomhed.

Det vigtigste ved en Facebook reklame eller et Facebook opslag er, at den vises på det rigtige tidspunkt til den rigtige person. Dette er muligt på Facebook. Ved brug af den demografiske og geografiske data, der findes på Facebook, har du mulighed for at målrette din kommunikation til netop de personer, der ønsker at købe dine produkter og services.

Facebook marketing er et vigtigt element, fordi det både rummer en direkte salgsværdi og også en brandingværdi. Den sociale kombination med salgsannoncer og aktive brugere gør effekten af Facebook marketing ekstra kraftfuld.

marketing team

Bestil en dybdegående Facebook-analyse - helt uforpligtende

Udfyld formularen her, og få lavet en uforpligtende, dybdegående analyse din virksomheds annoncering på Facebook/Instagram. I analysen går vi i dybden med kampagnerne fra jeres Facebook Business Manager.

Facebook vokser – det samme gør dine muligheder

Der er ingen tvivl om, at Facebook er kommet for at blive. Det er derfor blot et spørgsmål om, at du kan se de muligheder, der ligger i Facebook markedsføring. På Facebook er der mange brugere, og du kan ramme alle dem, der er relevante for din virksomhed. Med målrettede kampagner, annoncer og relevante opslag, kommunikerer du på Facebook direkte til brugerne.

Når vi hjælper dig med at opsætte dine Facebook annoncer, fansider og kampagner, har vi fokus på konverteringer. Vi arbejder målrettet med at sikre dig nye kunder, mere salg eller større brandingværdi. Derudover sporer vi alle opsatte kampagner, så vi kan måle effekten af det arbejde, vi udfører for dig.

I 2012 købte Facebook Instagram, og det har været en god forretning for dem sidenhen, da de har udviklet platformen således, at det nu er den perfekte annonceringskanal rettet mod unge og moderne mennesker. Dette giver gode muligheder for at krydsannoncere, så du netop kan ramme din målgruppe på det helt rigtige tidspunkt og med det helt rigtige setup. Læs mere om Instagram annoncering her, eller kontakt os for at høre mere om Instagram og Facebook annoncering.

Hvorfor skal man have Facebook Annoncering?

Facebook annoncering er en oplagt vej at gå, når du ønsker at finde frem til nye kunder eller pleje dine eksisterende kunder. Uanset om dit mål er generel branding, direkte salg eller noget helt tredje, indeholder Facebook uanede markedsføringsmuligheder for målrettet annoncering mod relevante målgrupper.

Set på verdensplan bruges Facebook af mere end to milliarder mennesker. Kigger vi på Danmark specifikt, bruger hele 53 procent af befolkningen Facebook hver eneste dag. Ud over at holde kontakten med venner, familie og bekendte, anvender folk Facebook til at følge med i forskellige temaer, der interesserer dem. Selvom flere sociale medier vinder indpas, er Facebook stadig suverænt det største sociale medie i verden. I og med at så stor en del af jordens befolkning er at finde på Facebook, kan du være sikker på, at netop dette sociale medie er en yderst relevant platform for din virksomhed at være repræsenteret på.

Én af de absolutte største styrker ved Facebook er de mange kampagnevarianter, annonceformater og timingmuligheder, du har mulighed for at benytte dig af som annoncør. Uanset hvilken type virksomhed du repræsenterer, har du mulighed for at skræddersy en Facebook-annoncering, som vil passe perfekt til dit brand, dine formål og måden, hvorpå du ønsker at ramme din målgruppe. Da mulighederne er så varierede, kan du med al sandsynlighed finde frem til målrettet annoncering, der sikrer dig en succesrig Facebook-markedsføring. Det handler bare om at finde ud af, hvad der virker for netop dig og din forretning. Når alt kommer til alt, handler markedsføring på Facebook hovedsagligt om, at man som virksomhed får vist de rigtige annoncer til den rigtige målgruppe og med den rigtige timing. Når brugerne benytter sig af Facebook, har de som oftest paraderne nede, og der er dermed rig mulighed for at få sit virksomhedsbudskab igennem til den enkelte relevante modtager.

Som kunde hos River Online vil du opleve, at vi, i vores arbejde med din virksomhed og jeres Facebook-annoncering, har fokus på netop disse aspekter.

Hvorfor vælge River Online som samarbejdspartner til Facebook-markedsføring?

I River Online får du en stærk og seriøs samarbejdspartner, der ikke uddeler opgaver til juniormedarbejdere. Vi headhunter alle vores SoMe-, Ads- og SEO-konsulenter. Som kunde hos River Online kan du derfor være sikker på at blive taget seriøst. Noget af det, der karakteriserer River Online, er vores vilje til at skabe resultater for vores klienter. Vi tror på, at det bedste udgangspunkt for at gøre netop dette er god dialog mellem os og vores kunder, som gør det muligt for os at opnå en god forståelse for din virksomheds mål og visioner. Netop af denne grund får alle kunder hos River Online tildelt en fast konsulent og kontaktperson.

Taler vi om Facebook-annoncering specifikt, vil du som kunde hos River Online blive tildelt en konsulent, der besidder en bred viden omkring ’best pratices’ indenfor markedsføring på Facebook. Vores SoMe-konsulenter sørger for at sætte sig ind i din forretning, og de bruger herudover hinanden internt til at dele viden og erfaringer. Du vil altså blive tildelt en konsulent, der gør sit absolut bedste for at holde sig opdateret om de mest lukrative muligheder inden for Facebook-annoncering.

For at gøre vores bedste for at holde os opdateret om de mest fordelagtige elementer ved Facebook-annoncering, benytter vi os jævnligt af vores faste kontaktperson hos Facebooks europæiske hovedkontor i Dublin. Her får vi løbende support og nyheder om de nyeste muligheder og tendenser inden for Facebook marketing verdenen.

Ønsker du nærmere dialog om, hvordan vi hos River Online kan hjælpe dig med Facebook-annoncering, og hvad mulighederne er for din virksomhed, så er du meget velkommen til at kontakte os allerede i dag.

Kampagnetyper på Facebook

Facebook tilbyder i alt 11 forskellige hovedkampagnetyper, hvoraf flere af disse indeholder forskellige underkategorier. Disse kampagnetyper giver dig muligheder for fordelagtig annoncering, hvad end du ønsker at sælge produkter online, generere leads eller foretage generel branding. Se kampagnetyperne her:

Når du inde i Facebook Business Manager vælger én af disse kampagnetyper, vælger du samtidig en målsætning, som Facebook optimerer efter. Vælger du eksempelvis en trafikkampagne, vil Facebook optimere annoncerne mod brugere, som er tilbøjelige til ofte at klikke på links og besøge eksterne hjemmesider. Vælger du derimod kampagnetypen ”Videovisninger”, vil Facebook optimere mod brugere, som har tendens til at bruge tid på at se videoer. Facebook optimerer ud fra de tonsvis af data, som de har på hver eneste bruger, og som de gemmer ud fra de handlinger, brugerne foretager. I det følgende præsenteres de forskellige kampagner og deres varierende muligheder.

Kendskab til brand

Øg kendskabet til dit brand ved at annoncere mod de personer, der med størst sandsynlighed vil være interesseret i din virksomhed. Ønsker du at brande din virksomhed, er denne kampagnetype oplagt. Facebook måler i ’Estimeret stigning i annoncegenkaldelse’, hvilket vil sige, at der her måles efter, om folk kan huske at have set en annonce fra din virksomhed inden for de seneste to dage.

Rækkevidde

Denne kampagnetype omhandler også kendskabet til dit brand. Formålet med denne kampagnetype er at vise annoncen til så mange som muligt og derved få flest mulige personer til at se dit brand med mindst mulig økonomisk indsats. Denne målretning er altså noget for dig, hvis du med din Facebook-annoncering ønsker at nå ud til så mange som muligt med mindst muligt forbrug.

Trafik

Trafikkampagnen handler om at sende brugere på Facebook til en destination uden for Facebooks univers – det kunne eksempelvis være en hjemmeside. I denne kampagnetype kan man enten vælge at måle på ’klik på link’ eller ’visninger af landingsside’. Har man en aktiv Facebook-pixel (hvilket, vi hos River Online mener, man bør have), anbefaler vi at målrette mod visninger af landingside, da vi her kan se, hvor mange der klikker på linket til din hjemmeside og tilmed venter på, at siden indlæses.

Interaktion

Interaktionskampagnen er designet til at få flere personer til at se og interagere med dine annoncer. Denne kampagne har fire undertyper og mål, som du, som Facebook-annoncør, kan vælge imellem: ’Opslagsinteraktioner’, ’Likes’, ’Begivenhedssvar’ eller ’Gøre krav på et tilbud’.

Installation af app

Denne kampagne handler helt konkret om at få folk til at installere en given app.

Videovisninger

Videovisningskampagnen handler om at få flere til at se dit indhold. Ligger du inde med gode videoer med relevante virksomhedsbudskaber i, er dette kampagnen for dig, da Facebook optimerer efter folk, som er tilbøjelige til at bruge tid på at se videoer.

Leadgenerering

Denne kampagne handler helt simpelt om at generere leads. Da man eksempelvis både kan generere nye subscribere til ens nyhedsbrev og nye mulige kunder med en leadkampagne, er denne kampagnetype relevant for mange virksomheder. Lever din virksomhed af leads, er denne kampagnetype et must at afprøve.

Beskedkampagner

Med beskedkampagnetypen får du personer til at tage direkte kontakt til din virksomhed gennem Facebook Messenger. Målet er her at komme i dialog med personer, der altså har interesse nok i din virksomhed til at ville tage kontakt til virksomheden. Rent praktisk kræver brugen af denne kampagnetype, at du som virksomhed har tid nok til at besvare kundehenvendelser på Messenger.

Konverteringer

Med konverteringskampagner opmuntrer du folk til at udføre værdifulde handlinger på dit website. En værdifuld handling kan i denne forbindelse eksempelvis være et decideret køb. Facebook vil optimere efter de brugere på Facebook, som er mest tilbøjelige til at gennemføre den konvertering, man optimerer mod. Begrænset data i forhold til del-konverteringer kan nødvendiggøre optimering mod tidligere stadier i salgsfunnelen frem for fokus på direkte salg.

Salg fra katalog

Ved at uploade dine produkter i et katalog på Facebook har du mulighed for at have fokus på direkte salg med din Facebook-annoncering. Sælger du produkter online, bør du kende til dynamisk retargeting – også kaldt ’DPA’ (se mere her – link til DPA-artikel). Med dynamisk retargeting har du mulighed for at geneksponere den enkelte bruger for det eller de produkter, den enkelte bruger allerede har vist interesse for. Du har med dynamiske produktannoncer også mulighed for at målrette relevante produkter mod personer, der højst sandsynligt vil have interesse for det specifikke produkt, du eksponerer dem for.

Forretningstrafik

Er du indehaver af en fysisk butik, er forretningstrafikkampagnetypen oplagt. Denne handler nemlig om at generere flere besøg i dine fysiske butikker. Dette gøres helt konkret ved at vise annoncer til personer, som befinder sig eller færdes i nærheden af de fysiske butikker.

Som kunde hos River Online vil du sammen med din tildelte konsulent finde frem til, hvilken type annoncering der giver bedst mening for netop din virksomhed. Vores SoMe-konsulenter har stor erfaring og kan ud fra en god dialog med dig konkludere, hvilken vej der er mest optimal at gå.

Facebooks dynamiske retargeting (Dynamic Product Ads – DPA)

Har din virksomhed en webshop, er Facebooks Dynamisk retargeting (Dynamic Product Ads – DPA) noget, du bør kende til. I forhold til e-handel og salg af produkter online er det vores erfaring, at Facebooks dynamiske retargeting øger salg og fastholder brugere i en gentagende købsproces. Potentialet er enormt, og vi oplever stor succes med denne kampagnetype.

Forestil dig, at du, som bruger på Facebook, bliver eksponeret for en annonce med et produkt, du har interesse i. Du klikker på annoncen, besøger hjemmesiden og går ind og kigger på dette specifikke produkt. Selvom du naturligvis overvejer købet, vælger du ikke at købe produktet med det samme. Forestil dig så, at du de næste mange gange, du logger på Facebook, bliver geneksponeret for netop dette produkt. Over flere dage bliver du altså hele tiden konfronteret med din interesse, hvor du således bliver fastholdt i en overvejelsesproces. Dette er super effektiv form for markedsføring.

Hos River Online bruger vi dynamisk retargeting på kunder, hvor dette er muligt. Facebooks dynamiske produktannoncering viser i høj grad relevante produkter til relevante modtagere – og dette helt automatisk. Det er ikke en mulighed, du som indehaver af en webshop bør gå glip af. Det er en forudsætning for afviklingen af dynamisk produktannoncering og retargeting, at der foreligger en korrekt pixel-implementering på din hjemmeside.

For uddybende information omkring Facebooks dynamiske produktannoncering og retargeting (Facebook DPA) har vi udarbejdet en større guide, som du kan finde her (link til: https://www.riveronline.dk/facebook-dpa).

En Facebook-pixel er vigtig at have

Facebook Tracking

Vil du gerne vide, hvad du får for dine annoncekroner på Facebook? Facebook har deres helt eget trackingsystem bestående af egne scripts osv. Hvis du benytter f.eks. Google Analytics til at vurdere effekten af din Facebook annoncering, så går du glip af rigtig meget relevant data.

En Facebook-pixel er et analyseværktøj, som Facebook stiller til rådighed. Med denne kan du måle effektiviteten af din annoncering og dermed også, hvad de personer, som du målretter mod, faktisk foretager sig på din hjemmeside i forhold til sidevisninger, tryk på knapper og diverse andre handlinger – eksempelvis kig på specifikke produkter, tilføjelser til kurv og slutteligt køb.

Helt konkret er Facebook-pixlen et lille stykke kode, som skal implementeres på din hjemmeside. Alt afhængig af hvilket CMS-systemet, som din virksomheds hjemmeside er bygget op efter, findes der forskellige metoder til at implementere en Facebook-pixel. Vi anbefaler altid vores kunder at have en Facebook-pixel installeret – også selvom, de ikke kører Facebook-annoncering lige nu. Skal du i gang med Facebook-annoncering på et senere tidspunkt, er det nemlig en fordel at have indsamlet en masse data på forhånd.

Alle data fra din Facebook-pixel (brugeradfærd, demografi og lignende) er samlet i Facebook Analytics, som er Facebooks pendant til Google Analytics.

Det kan for mange virksomheder være ret uoverskueligt og komplekst at arbejde med koder og scripts for at kunne tracke korrekt med Facebook. Derfor anbefaler vi altid, at man søger professionel assistance til at hjælpe med korrekt opsætning af tracking.

Retargeting (Remarketing)

Indenfor digital marketing bruges retargeting-termen om det at geneksponere en given målgruppe for nye annoncer med de produkter eller det indhold, som målgruppen allerede har vist interesse for. Lad os eksempelvis sige, at du besøger River Online og kigger på vores landingsside omkring SEO. Hvis vi aktivt har opsat retargeting mod brugere, der specifikt har været på netop denne side, så ville du herefter blive udsat for annoncer omhandlende netop SEO hos River Online. Retargeting er altså særdeles relevant markedsføring, og du sikrer dig med denne strategi, at du bruger dine annoncekroner målrettet og fornuftigt.

Når vi taler om retargeting inden for Facebook-markedsføring, er det ofte den annonceringsform, hvor vi oplever det største genererede afkast i henhold til både leads og direkte køb.

Vidste du, at “Remarketing” er et term, som Google har taget til sig og modificeret betydningen af? Derfor bruger man Remarketing, når man snakker Google “retargeting”. I Facebook-regi er det stadig blot “retargeting”.

Facebook-retargeting-flows

Efter at have beskrevet retargeting-termen som begreb bør man også vende ’retargeting-flows’. Retargeting-flows omhandler måden, hvorpå man vælger at målrette mod sin målgruppe i henhold til rækkefølgen af ens annoncetyper og således timingen på ens annoncering.

Det kan være, at du som virksomhed sælger et produkt, der er kendetegnet ved, at kunder ofte gør sig lange overvejelser i forbindelse med købet. I stedet for at skyde købsopmuntrende kampagner ud med spredehagl og ramme et bredt publikum, der måske slet ikke har interesse i produkterne, giver det langt bedre mening at bruge tid på at finde frem til netop de personer, der har interesse for produktet og herefter bruge de ’rigtige’ annoncekroner på dem. Således vil du opnå et højere udbytte af dine annoncepenge.

Lad os tage et eksempel. Er du indehaver af en tandlægeklinik, og ønsker du flere kunder, kan din målgruppe være svær at finde frem til uden at ’spilde’ en masse penge på personer, der ikke lige står og har brug for en tandlæge. Der findes nemlig ingen måde, hvorpå vi kan målrette mod personer, som har ondt i tænderne eller generelt tandproblemer. Her giver det måske bedre mening at bruge få kroner på en videovisningskampagne, med hvilken man for et mindre beløb får en masse 15-sekunders videovisninger. Herudfra kan man så opsamle den målgruppe af folk, der har set éns brandingvideo. Da disse har haft interesse nok til at se din video, må man også gå ud fra, at de vil være mere relevante at annoncere mod. Denne målgruppe kan man så bruge til retargeting med en trafikkampagne eller en leadkampagne, der højst sandsynligt vil generere bedre konverteringspriser, da du kun kører mod dem, der har haft interesse nok i din virksomhed til at se 15 sekunder eller mere af din video.

Kopimålgrupper og Lookalike audiences

Med ’lookalike’-målgrupper – også kaldet kopimålgrupper – giver Facebook dig mulighed for at nå ud til personer, som minder om dine nuværende kunder. Da disse personer minder om dine nuværende kunder, vil de oftest også have interesse for din virksomhed.

Måden, Facebooks kopimålgrupper fungerer på, er faktisk ret simpel. Kopimålgrupper kan eksempelvis oprettes ud fra de brugerdefinerede målgrupper, som du har oprettet via din Facebook-pixel eller helt overordnet i forhold til eksisterende data fra Facebook. Det kan være, at du via din Facebook-pixel har samlet alle hjemmesidebesøgende over de sidste 180 dage, fordi du ønsker at finde flere personer i Danmark, som minder om de personer, der allerede besøger din hjemmeside. Det, Facebook gør, når du genererer en kopimålgruppe, er at finde personer, som deler de fælles egenskaber og træk, som personerne i din brugerdefinerede målgruppe har.

Når du opretter kopimålgrupper, har du mulighed for at vælge, hvor mange procent af et givent land eller en given region du vil indsamle. Facebook giver dig mulighed for at finde frem til op til 10 procent af et givent land eller en given region. Alt efter hvor meget data man har på sin brugerdefinerede målgruppe, bør man vurdere, hvor stor ens kopimålgruppe bør være. Jo mere data du har, og jo større din brugerdefinerede målgruppe er, jo mere præcis er den kopimålgruppe, som Facebook genererer for dig. Har du lige oprettet din Facebook-pixel, og ønsker du at finde frem til folk, der ligner dine købende kunder, vil Facebook blive klogere og bedre til at finde disse personer, desto flere køb pixlen måler.

Hos River Online bruger vi næsten altid look-a-like-målgrupper, når det er muligt, da det ofte er en lukrativ målgruppe for vores kunder.

Push-annoncering til nye kunder

Annoncering på Facebook er også oplagt, hvis man ønsker at pushe ud mod nye kunder. På Facebook har man nemlig mulighed for, alene i Danmark, at ramme op mod 3.500.000 brugere. Man sælger drømmen om et produkt eller en ydelse og skaber derved et behov hos en given modtager, der ikke kender éns brand i forvejen.

Når vi ønsker at hive nye kunder ind, er det blandt andet oplagt at målrette på demografi-, interesse- og adfærdsniveau. Dette muliggøres af Facebooks detaljerede målretningsredskaber. Hos River Online har vi masser af erfaring med at skaffe nye kunder til vores kunder.

Annonceformater på Facebook

Facebook stiller flere forskellige annonceformater til rådighed. I din annoncering på Facebook har du mulighed for at vælge mellem både ’enkelt billede eller video’, en ’karrusel’ eller en samling. Hertil kan du vælge tilvælge ’dynamisk annonceindhold’, ’kanvas/lynoplevelser’ eller ’tilbud’. Læs mere om de enkelte annonceformater herunder.

Enkelt billede eller video

Denne annoncetype indeholder et enkelt billede eller en video – meget simpelt, men også meget effektivt. Denne type annoncering er oplagt at benytte sig af, hvis din annonce eksempelvis omhandler blot et enkelt produkt. Se eksempel:

Der findes på annonceniveau skabeloner og tools til at forvandle dine billeder til video.

Facebooks billedanbefalinger

• Filtype: jpg eller png.
• Billedformat: 1.91:1 til 4:5 – Pixel størrelse: Minimum 254 x 133 men vi anbefaler kvadratiske billede 1080×1080 eller bedre
• Anbefalet opløsning: Overfør et billede med den højest mulige opløsning.
• Billeder, som består af mere end 20 % tekst, kan opleve reduceret levering.

Facebooks videokrav

  • Videoformat: Fra 9:16 til 16:9.
    • Anbefalet opløsning: Overfør fil med den højest mulige opløsning, som overholder kravene til format og filstørrelse.
    • Videofilstørrelse: Maks. 4 GB.
    • Minimum videolængde: 1 sekund.
    • Maksimum videolængde: 240 minutter.
    • Videotekst: Valgfrit, men anbefales.
    • Videolyd: Valgfrit, men anbefales.
    • Tekst: 125 tegn.
    • Videominiaturebilleder, som består af mere end 20 % tekst, kan opleve reduceret levering. 
    • Videoer i lodret format (med et format, der er højere end 4:5) kan blive maskeret til 4:5.Se mere om Facebooks videokrav her (link til https://www.facebook.com/business/m/one-sheeters/video-requirements#)

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal bruge Facebook Video eller Facebook Billede til din annoncering? Hos River Online tester vi altid mange forskellige annoncetyper, og vores erfaring er, at de to medietyper giver vidt forskellige resultater. Hvis man kun bruger Video til at annoncere på Facebook, så vil man måske opleve en begrænset rækkevidde. Det kan hænge sammen med, at det ikke er alle annonceplaceringerne, som godtager videoformatet. Ligeledes kan man med billeder opleve at få en større rækkevidde, men her mister man måske en smule på budskabet og interaktionen med brugerne. Test gerne begge dele, og find ud af, hvordan Facebook virker bedst for din virksomhed.

Karrusel

Karruselformatet giver dig mulighed for at vise op til ti billeder eller videoer i en enkelt annonce. Skræddersy hvert enkelt billede eller video med eget link og overskrift. Tilbyder man flere ydelser eller produkter, der har hver sin landingsside, er karruselformatet oplagt til at fremhæve dette i én og samme annonce. Karruselformatet er også særdeles velegnet til storytelling.

Krav:

• Minimum antal billeder: 2.
• Maksimum antal billeder: 10.
• Billedfiltype: jpg eller png.
• Videofiltype: Understøttede filformater
• Maks. videofilstørrelse: 4 GB.
• Videolængde: op til 240 minutter.
• Maks. billedfilstørrelse: 30 MB.
• Anbefalet opløsning: mindst 1080 x 1080 pixels.
• Anbefalet format: 1:1.
• Tekst: 125 tegn.
• Overskrift: 25 tegn.
• Linkbeskrivelse: 20 tegn.
• Billeder, som består af mere end 20 procent tekst, kan opleve reduceret levering.

Samling

Forestil dig en fuldskærmsannonce, som indeholder flere af dine produkter og/eller ydelser. Det kan formatet for samlingsannoncer muliggøre – og dette på en virkelig flot visuel måde! Når det kommer til samlingsformatet, har du mulighed for at skræddersy annoncen med præcis de produkter, billeder og videoer, du ønsker at inkludere. Du kan desuden tilføje kontaktformularer, sign-ups til nyhedsbrev og lignende. Se formatet her:

Lynoplevelser

Lynoplevelser er en type annoncetillæg, med hvilken du kan give din målgruppe en særlig brugeroplevelse. Lynoplevelse kan kun målrettes mod mobilbrugere. Til gengæld overtager du hele skærmen på brugerens mobilenhed. Har du ikke prøvet lynoplevelser på dine målgrupper endnu, er det helt sikkert værd at teste af.
Se hele vores guide til Kanvas/lynoplevelser her: https://www.riveronline.dk/facebook-lynoplevelser

Dynamisk annonceindhold

Dynamisk annonceindhold er absolut noget, du bør teste af. Facebooks dynamiske annonceindhold er din mulighed for at teste en masse annoncevariationer af i én og samme annonce. Du kan eksempelvis teste på helt op til 10 billeder og/eller videoer i samme annonce, hvorefter Facebook så optimerer efter hvilket billede, der er mest effektivt. Samme muligheder gør sig gældende i forhold til den primære annoncetekst, overskrift og ’call to action’-knappen på annoncen. Dynamisk annonceindhold er oplagt til de annoncører, der ikke med sikkerhed ved, hvilket indhold der virker bedst på målgruppen. Det er derudover en god måde at sikre, at du får mest muligt ud af dit forbrug. Jo flere muligheder du giver Facebook at splitteste på, jo større er chancen for, at Facebook finder ud af hvilket annonceudtryk, som virker bedst for din virksomhed.

Når du kører med dynamisk indhold i din annonce, har du under ”udspecificeringer” mulighed for at se, hvordan de forskellige billede-, video-, overskrift- og ’call to action’-knapper klarer sig.

Facebook-målgrupper

Når det kommer til Facebook-annoncering, er målgrupperne og de valg, som du tager i forhold til disse, fuldstændigt essentielle for dine resultater. Mulighederne er mange, og det kan være en lang proces at finde frem til dine mest værdifulde målgrupper.

Man kan overordnet set skelne mellem tre målgruppedefinitioner: Den detaljerede målgruppe, de brugerdefinerede målgrupper og slutteligt kopimålgrupperne.

Som vi tidligere har beskrevet i afsnittet vedrørende Facebook-pixels, bliver alle brugernes handlinger målt af Facebook. Dette gør, at du havner i forskellige målgrupper alt afhængig af de handlinger, du foretager. Hvis du eksempelvis ’synes godt om’ en Facebook-side, som sælger rideudstyr, vil Facebook vurdere dig til at have interesse for rideudstyr. Herefter lander du så automatisk i målgruppen af brugere, der har denne specifikke interesse. Al den data, som Facebook indsamler om de forskellige brugere, kan virksomheder bruge til at målrette annoncer efter.

De tre målgruppedefinitioner man kan skelne mellem:

1. Detaljeret målretning: Målgrupper, du definerer gennem Facebooks detaljerede målretningsværktøj.
2. Brugerdefinerede målgrupper: Målgrupper, du genererer ud fra handlinger, som brugere, der allerede kender din virksomhed, har foretaget.
3. Kopimålgrupper: Målgrupper, du genererer ud fra ovenstående brugerdefinerede målgrupper.

Læs mere om målgrupper her: https://www.riveronline.dk/facebook-maalgrupper

Hvordan kan Facebook bruges til webshops?

Sælger du produkter online gennem egen webshop, er det oplagt for dig at benytte dig af markedsføring på Facebook. Styrkerne ved Facebook-annoncering er, at du hurtigt kan lave relevante annoncer til dine kunder. Noget af det vigtigste at have styr på er den dynamiske retargeting (Dynamic Product Ads – DPA) – med denne har du nemlig mulighed for at geneksponere relevante produkter til personer, der tidligere har kigget på dine produkter. Noget, der som oftest er yderst effektivt, er blandt andet at sætte rabat på sine produkter. På den måde kan du via den dynamiske retargeting fortælle hver enkelt person, at netop det produkt eller den produktgruppe, som hver enkelt bruger tidligere har kigget på, er kommet på tilbud.

Ønsker du at lave god dynamisk retargeting, er det vigtigt, at din Facebook-pixel er installeret korrekt og er sat til at kunne måle på diverse handlinger. Dette kan være alt, lige fra at brugeren har kigget på specifikke produkter, tilføjet produkter til indkøbskurven, påbegyndt betaling i din webshop, købt og så videre. Fungerer din pixel, som den skal, kan dynamisk retargeting være virkelig effektivt. Har du en webshop, og laver du ikke allerede dynamisk retargeting, kan vi anbefale dig at prøve det af.

Hvordan kan Facebook bruges til leadgenerering?

Hvis din virksomhed vil have flere leads, er leadkampagner på Facebook noget, du bør teste af. På Facebook har du nemlig mulighed for at oprette formularer, som folk så kan udfylde direkte i Facebook. Det er både nemt og hurtigt for modtageren at gøre, da Facebook på forhånd kan udfylde mange datafelter med data, som brugeren allerede har gjort tilgængeligt. Brugeren skal altså ikke vente på at en ny ekstern hjemmeside indlæses og derudover bruge tid på at udfylde samtlige datafelter i formularen.

Målene til leadkampagner kan være mange, og de kan, som nævnt tidligere, eksempelvis bruges effektivt som retargeting mod brugere, der allerede har vist interesse for din virksomhed. Det kan være, du ønsker nye subscribere til dit nyhedsbrev eller flere direkte kundehenvendelser. Uanset hvilket mål du har sat dig, oplever vi som oftest stor succes med leadgenereringskampagner.

Når du beskæftiger dig med leadkampagner, skal du være opmærksom på, at der forefindes et krav fra Facebook om, at du har en side på din hjemmeside, der tydeligt beskriver din virksomheds cookie- og privatlivspolitik, og som lead-annoncen direkte linker til. Se River Onlines cookie- og privatlivspolitik side her.

Hvad koster Facebook-annoncering?

Der kan være stor forskel på, hvad Facebook-annoncering koster. Der er nemlig ingen fast pris. Reagerer brugerne positivt på dine annoncer, og opfatter Facebook dem som relevante, så falder prisen, du skal betale per ’konvertering’. Dertil kan tilføjes, at Facebook-annoncering koster, hvad du lægger i det. Det handler om at optimere sine kampagner mest muligt, således at man øger chancen for at betale mindst muligt per ønsket mål.

Beskæftiger du dig allerede med Facebook-annoncering, og er du i tvivl om, hvorvidt du er, hvor du skal være med dine resultater, er du velkommen til at skrive til os. Hos River Online får du tilknyttet en fast konsulent til at varetage din annoncering, og via løbende dialog sørger vi for, at mål og priser aftales og forventningsafstemmes. Vi arbejder altid løbende på at skaffe vores kunder de bedste resultater. Stemmer resultaterne overens med forventningsafstemningen, vil vi selvfølgelig opfordre til, at spend skal øges.

Hvordan kan Facebook-annoncering arbejde sammen med Google Ads?

Der er forskellige fordele ved henholdsvis Facebook og Google Ads. Forstår man, hvordan man får kanalerne til at arbejde sammen, kan man udnytte fordelene på tværs af begge annonceringsplatformene og skabe en profitabel synergieffekt mellem de forskellige medier.

Al den trafik, som andre kanaler skaffer, kan Facebook bruge fordelagtigt via Facebook-pixel. Kører vi eksempelvis dynamisk retargeting, vil dette performe bedre, desto mere trafik andre kanaler, som eksempelvis Google Ads, genererer. Målgrupperne, Facebook arbejder med, bliver nemlig løbende større. Kigger vi blandt andet på Google Shopping, som i princippet er en prissammenligningsside, er brugerne ofte inde på flere webshops for at tjekke fragt og lignende. Disse personer vil Facebook fange og således udsætte for geneksponering via vores dynamiske retargeting. Herigennem øges antallet af konverteringer. De to platforme – Facebook og Google Ads – arbejder således sammen og hjælper hinanden. Har man som virksomhed eksempelvis et videobudskab, man brander sig med på YouTube, giver det en god synergi, at dette også vises på Facebook. Det giver en stærk brandgivende synergi og er dermed også en oplagt måde, hvorpå man kan bruge Facebook og Google Ads sammen.

Ligesom Facebook opsamler trafikken fra andre kanaler, gør Google det samme. Hvis man brander produkter via Facebook, vil det som oftest øge søgningerne på produktet på Google, og her er det vigtigt, at Google Ads er klar til at samle interessen op.

Slutteligt skal det slås fast, hvor stærke Facebook er til indsamling af brugerdata. Facebook er ikke begrænset af, om folk skifter enhed, da folk er logget ind på deres Facebookprofil både på computer, mobil og eventuelt også tablet. I Facebook-regi har vi således ikke ’tracking issues’ på tværs af enheder. Dette medvirker til, at Facebook kender alle dine interesser – både handlinger på hjemmesider men også alle de handlinger, du foretager dig på Facebook.

Ønsker du en telefonisk snak om din virksomheds muligheder med digital marketing?

Bliv ringet op til en snak om din virksomheds vækstpotentiale og muligheder med digital markedsføring ved at udfylde formularen lige her.

Jesper Pedersen
Team Leader & Strategic Digital Marketing Advisor

   +45 25 94 66 97       jp@river.dk