Det Google har lagt vægt på i deres Over Optimization Penalty opdatering er følgende:
- Robot linkbuilding
- For mange reklamer
- For meget intern linkbuilding
Google har lavet denne opdatering for at gøre op med dem, som hurtigt har lavet mange tusinde links fra forskellige sider, for på den måde at opnå gode placeringer. Samtidig med det, har de har lavet alt for meget intern linkbuidling, som ikke kommer brugeren til gavn, men kun er der for søgemaskinernes skyld. Google har mest af alt gjort det for, at ramme sider som lever af reklamer, og som forbrugerne alligvel ikke vælger at bruge. Selvfølgelig er der nogle som er blevet ramt af Googles Over Optimization Penalty, som faktisk har et rigtig godt site, men hvor deres opsætning passer på deres nye opdatering.
Vi skal bare fortsætte som vi altid har gjort
Når man følger Googles retningslinjer sker der ikke noget. Hvis du alligevel har mistet placeringer sidst i april 2012, kan det være at du har fået lavet noget af nogen, som måske ikke har gjort det rigtigt. Hvis man har lavet god linkbuidling og ikke har lavet robotlinks, burde du ikke tabe placeringer.
Det er en kombination af alle tre parametre
Man kan ikke sige, at du kan tabe placeringer af denne opdatering, blot ved at have lavet for mange robotlinks. Du vil nemlig i første omgang slet ikke opnå gode placeringer, hvis du ikke varierer din linkstruktur og kun laver robotlinks. Men hvis du har et website, som har mange reklamer, meget intern linkbuidling og har fået lavet rigtig mange robot links på kort tid, så går galt.
Det gik galt for et site
Vi har de seneste 6 måneder optimeret på et website som test. Vi opnåede side 1. placeringer indenfor 6 mdr. på følgende søgeord:
- Brugte Biler – 33.000 søgninger pr. md.
- Gallakjoler – 14.000 søgninger pr. md.
- Fladskærm – 5.400 søgninger pr. md.
Disse placeringer opnåede vi på meget kort tid. Der blev lavet rigtig mange links på meget kort tid, til et site som ikke har meget ancinitet. Sitet havde 5 store reklamepladser, hvilket Google godt kan se er reklamer, da det er reklamescripts. Udover dette var der lavet rigtig meget intern linkbuilding, hvilket skal være til gavn for brugeren, men her var det mere til gavn for Google.
Siden mistede over en nat mange placeringer, det var som at se en skov blive fældet. Men på den anden side, er det i sådan en situation vigtigt, at bevare roen og ikke lave hasteændringer for at rede noget.
Efter en måned er de fleste af placeringerne vendt tilbage, uden at vi har lavet de store ændringer. Vi har ikke lavet mere linkbuilding, vi har blot fjernet nogle af de robot links vi har lavet. De store søgeord, som “brugte biler”, “gallakjoler” mm. tager nok lidt længere tid end 30 dage at få tilbage. Men med den rette linkbuilding, bliver Google glad igen.
Googles Over Optimization Penalty
Denne algoritme er rigtig god for alle os, der laver god seo. Vi arbejder i et bredt linknetværk med kvalitetslinks, som ikke er lavet af robotter. For os er denne opdatering, den bedste Google er kommet med længe.
Alle andre websites vi optimerer på, er kun gået frem i placeringer. De er gået frem fordi vi ikke laver robotlinks, og fordi vi linkbuilder i et bredt netværk fra mange forskellige domæner.