Opnå en optimal afvisningsprocent

Bounce rate? Afvisningsprocent? Du har sikkert hørt disse udtryk før. Men hvad betyder det for din hjemmeside? Skal den være høj eller lav? Og hvad kan du egentlig selv gøre for at ændre på den?

Din bounce rate er et udtryk for, hvor mange af dine websitebesøgende der forlader dit website uden at tilgå flere sider. Kommer de ikke længere, end den landingside som din annonce linkede til, så får du en høj procent – og det er ikke godt! Det betyder nemlig, at du får en hel masse personer ind på din hjemmeside, som ikke finder dit indhold interessant.

Det kan også være fordi, din landingside ikke leder de besøgende videre til andre sider – altså, at din hjemmeside ikke er særlig brugervenlig.

Sådan får du en lavere bounce rate

Du kan til enhver tid måle din afvisningsprocent i Google Analytics. Her kan du se procenten for din hjemmeside. Det vil altid være umuligt at slippe helt for den. Men er den for høj, er der mange muligheder, hvorpå du kan forbedre den.

Du kan se nærmere på dit indhold på de enkelte sider og tjekke om det giver mening i forhold til title tags og metabeskrivelser. Disse giver nemlig kunden en forventning om, hvad der er på siden. Så hvis de ikke matcher, forlader kunden typisk siden.

Et andet tiltag er at lave flere interne links på dine sider. Du kan sagtens have en høj rate, selvom du har spændende indhold. Men hvis ikke kunden får mulighed for let at klikke sig videre fra f.eks. dit blogindlæg til en produktside – så smutter de også!

Hvad er en god afvisningsprocent?

Den skal typisk ligge mellem 26-55 %. Er den over dette kan der være brug for nogle seriøse ændringer på din hjemmeside. Hvis den overstiger 70 %, er der uden tvivl noget galt!

En høj procent behøver dog ikke altid være dårlig. Har du en side med en opskrift eller et blogindlæg, kan det være, at kunden får den ønskede information her. Med disse typer sider kan det være en god idé at kigge på, hvor længe den besøgende har brugt på siden.

Vil du gerne holde dine besøgende på din hjemmeside? Men ved du ikke, hvor du skal starte? Vi har et hold af erfarne eksperter, der kan analysere din hjemmeside og hjælpe dig med at forbedre den – så du opnår flere resultater!

Ønsker du en telefonisk snak om din virksomheds muligheder med digital marketing?

Bliv ringet op til en snak om din virksomheds vækstpotentiale og muligheder med digital markedsføring ved at udfylde formularen lige her.

Lars Lynge
Director of Sales

   +45 80 600 400       ll@river.dk

Medarbejder