Chat with us, powered by LiveChat
online marketing by River Online

Google Ads (AdWords)

Sidst redigeret: 29-01-2020
Hvis du har en forretning, kan du ikke ignorere potentialet i Google Ads. Uanset hvilken virksomhed du har, så kan du med fordel bruge Google Ads (Tidligere Google AdWords) til at få nye kunder, og det er uanset om du er B2C, B2B, en webshop, en service eller noget andet. Hovedkernen i hele Googles forretning er de annoncer du kan annoncere med, og som forretning må man ikke ignorere denne kilde til besøg.

Hvorfor vælge River Online?


Når du kigger i markedet efter en Google samarbejdspartner, kan det være  svært at gennemskue hvilke bureauer der leverer den bedste service og de bedste resultater.

Hos River Online har vi valgt at gøre tingene på en anden måde. Vi har ingen junior medarbejdere. I stedet headhunter og rekrutterer vi vores medarbejdere til River Online.

Nøgleordet er erfaring, faktisk har alle min. 3-5 års erfaring, og derfra hvor de kommer, er de kendt for at levere resultater.

Hos River Online har du direkte dialog med den specialist der laver arbejdet for dig. Når du arbejder tæt sammen med din Google Ads Ads specialist, vil du som kunde opleve en helt anden forretningsforståelse af de processer og aftaler der udføres.

Hvis du synes det lyder interessant at arbejde direkte med specialisten, som udfører arbejdet for dig fremfor en sælger, så kunne River Online være noget for dig.

Vi arbejder tæt sammen med Google


Det er måske ikke første gang du hører nogen sige det her, men her er den skam god nok. River Online er blandt de få bureauer, som arbejder direkte med Google på kundeniveau. Det betyder en masse specialtræning på de nyeste trends og betaer. Vi tester rigtig mange ting sammen med Google, og vi bruger ofte deres specialister og viden i enkeltstående kundecases.

Det er ikke unormalt, at Google flyver til Danmark for at holde et strategimøde med River Online og større kunder, for at informere om de nyeste trends og tiltag Google kommer med.

Hver måned modtager River Online statistikker fra Google i Irland, hvor vi bliver holdt op på, hvordan vi performer i markedet i forhold til de andre større bureauer i Danmark. Det er din sikkerhed for, at River Online altid går efter at være de bedste, uanset om du er en mindre eller en større kunde.

Google Premier Partner

River Online er Google Premier Partner. Det betyder, at Google har undersøgt vores konti, vores arbejde og vurderet, at vi som bureau lever op til den højeste standard i levering af services inden for Google Ads. Vi har været Premier Partner siden det første gang blev muligt i 2016 hvor vi var blandt Danmarks allerførste Premier bureauer.

premier partner

Udover at have de nødvendige certificeringer på området, skal Premier Partnere leve op til ekstra krav, bl.a. bliver vi målt på:

  • Stigning i omsætningen hos kunderne
  • Kundefastholdelse
  • Samlet stigning i omsætningen
  • Stigning i antallet af annoncører

Når du benytter en Premier Partner til Google Ads, så er du sikker på, at du bliver serviceret af nogle af markedets mest erfarne specialister.

Vi fortæller gerne mere om hvad det indebærer at være Google Premier Partner, blot giv os et kald.

Hvad er Google Ads?


Google Ads er Googles annonceringsplatform. Med Google Ads kan du som forretning annoncere på Googles platforme. De fleste har prøvet at bruge Google, og her er man måske stødt på de annoncerede opslag. Vi kan tegne et eksempel med en søgning på ordet ’Sofa’ på Google:

1 Sofa søgning

Når vi søger på ’Sofa’, så har vi i dette tilfælde både resultater for Google Shopping og Google Ads Search. Det er to forskellige måder at bruge Google Ads på, men dét er stadig begge to under Google Ads platformen.
Kigger vi længere nede af listen begynder vi at se resultater fra f.eks. Google Maps, og endnu længere nede kommer de helt organiske søgeresultater. Både Google Maps samt de organiske søgeresultater betegnes ofte som ”Google Organic” og har ikke noget med Google Ads at gøre.

Hvad kan man bruge Google Ads til?

Google er en af verdens rigeste virksomheder, og det er de ikke blevet uden grund. Stort set alle mennesker i den vestlige verden bruger Google regelmæssigt til at finde ting, som de leder efter. Google, har gennem deres Google Ads, gjort virksomheder netop kan være synlige når folk efterspørger produkter.

- Og hvad kan man så bruge det til?

Forestil dig at du har et produkt, eller en service, som er efterspurgt. Hvordan gør du så dine produkter og services synlige til dem som efterspørger? Google Ads kan være svaret.

Med Google Ads er du til stede, når dine kunder har brug for dig. Det betyder også, at dine markedsføringskroner kun bliver brugt, når folk rent faktisk er interesseret.

Du behøver ikke at smide en masse annonceringskroner efter folk, som aldrig kommer til at efterspørge det som du handler med. 

Google Ads er et rigtigt godt valg som markedsføringsplatform, og bruges både af kæmpe internationale virksomheder og små lokalforretninger.

Gennemsigtig markedsføring

Én af de store årsager til succes hos Google Ads, er bl.a. pga. muligheden for at totalt gennemskue hvad det er, du egentlig får for dine annonceringskroner. Lad os sammenligne det med mere traditionelle markedsføringsmetoder såsom:

fjernsyn 2

TV Reklamer kan være en god måde at nå ud til kunder på. Dog kan det være forbeholdt ret store virksomheder, med store budgetter. Ligeledes, skal du have en ret bred målgruppe for at være sikker på, at dine reklamer ikke rammer for mange hvor din service ikke er relevant.

 TV’et som medie er i nedgang. Fra 2010 til 2018 er andelen af husstande uden et tilsluttet TV steget fra 3 % til 15 %. Selvom færre år for år ser traditionelt TV, ser stadig 3 ud af 4 danskere TV på ugentlig basis.
Kilde: Kantar Gallup Seer-Undersøgelsen – Annual Survey/Establishment Survey. Univers: Den danske befolkning i alderen 3 år og derover. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen.

radio

Med reklamer i radioen når du ud til et bredt publikum. Det er dog stadig nogle ret store budgetter du skal være klar med, og du mister noget visuelt medie. Du kan risikere at annoncere din reklame til en masse forbrugere, som ikke er interesseret i din service.

Radio som medie er faldende i Danmark. Fra 2017 til 2018 faldt radiolytningen med 4 minutters daglig lytning i gennemsnit.
Kilde: Kantar Gallup Radio-Meter, Univers: Den danske befolkning 12 år og derover. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen.

avis

Hvis du lægger en annonce i en avis, så kan du ramme rigtig mange læsere. Det er dog ikke meget synlighed du får for af have en lille kolonne i en avis. Det er ej ikke engang en garanti, at nogen stopper op og læser indholdet i din annonce. Ligeledes kan du ikke vide, om din annonce vises til folk, som rent faktisk har brug for din service.

Halvdelen af de trykte dagblade taber har tabt mere end 10% af læserne i 2018. I 2018 læste 201.000 danskere (12 år og derover) færre end i 2017 dagligt et trykt dagblad.
Kilde: Index Danmark/Gallup, helårsbaser 2017 og 2018, og Dansk Online Index (internetbrugere). 12 år og derover.

Fælles for de traditionelle medier er, at man ikke rigtig ved, hvilken værdi man egentlig får for pengene. Man ved hverken hvem, eller hvor mange der reelt set henvender sig i forretningen på baggrund af annonceringen. Hvis man endda skulle gå hen, og have annoncering i alle 3 traditionelle medier, så vil man måske ikke engang blive klogere på, hvad der rent faktisk har skaffet kunder.

Sådan er det ikke med Google Ads. Her har du nemlig præcis overblik over, hvad du har fået ud af din annoncering. Du kan både se, hvor mange der har besøgt din hjemmeside, hvor mange som har set din annonce, afspillet din video, udfyldt en kontaktformular eller handlet i din webshop. Med et totalt gennemsigtigt syn på din markedsføring har du muligheden for at tage de rigtige og forretningskritiske beslutninger.

Hvordan kommer man i toppen af Google? (ad auction)


Når du ser annoncer på Google Ads, så vil der ofte være flere end blot én enkelt annoncør. F.eks. kan der godt vises op til 4 annoncer på én enkelt søgning. Her har vi et eksempel på en søgning, som viser 3 annoncer:

Audi søgning

Det er helt op til Google at vurdere, hvor mange annoncer som skal vises på en given søgning. Og det er ligeledes Google som bestemmer, hvem der skal ligge øverst på en given søgning.

Når du har en annonce på Google, så skal man altid tænke på, hvordan man ligger ude i Google. Der er ikke noget ved at have en annonce så langt nede på siden, at den aldrig får besøg. Derfor giver det god mening, at du ved en lille smule om hvordan Google vælger, hvilke annoncer som skal komme op på netop dette søgeord, for der er jo ikke plads til alle som rente faktisk bruger søgeordet altid.

Kvalitetsresultat på Google - Derfor er det vigtigt

Så hvordan vurder Google, hvilke annonceringer der skal vises?

Først og fremmest kigger Google på relevansen af den søgning der kommer, og om den stemmer overens med det som du skriver i annoncen (annoncerelevans), derefter kigger på de hvor mange kunder du historisk set har fået ledt ind på din side (jo flere desto bedre), samt hvor god din hjemmeside er (er den relevant til søgeordet? Er din side hurtig?).

Til sidst kigger Google på hvor meget du vil betale for et klik på din annonce. På Google betaler man nemlig hver gang en søgende klikker på ens annonce – hvordan prisen på klikket udregnes kommer vi til i et senere afsnit, men som tommelfingerregel kan du altid regne med, at positionen af annoncerne i Google er baseret på disse 2 gang:

1) Hvor relevant mener Google, at din annonce er til søgningen og den kunde som søger?
2) Hvor meget vil du give for et klik på din annonce?

Hvis du opfylder begge krav i stor stil, så vil din annonce ofte ligge højere i resultaterne.

Vi har kort forklaret lidt om hvad Google gør, for at vurdere hvordan annoncerne skal rangeres i Google. Faktisk har Google en algoritme for det, den er således:

Ad Rank = QS * CPC

Ad rank: Et tal, der beskriver de samlede ”point” som Google giver annoncen
QS: Quality Score, eller også på dansk kaldet kvalitetsscore eller kvalitetsresultat
CPC: Cost-per-click, eller klikpris som vi også kalder det på dansk

En højere Ad rank betyder, at din annonce kommer højere op i resultaterne blandt de andre annoncer, og derfor bør det være dit mål, at opnå så høj en ad rank som mulig. Det skal dog ikke være målet at opnå en høj ad rank ved bare at skrue klikprisen op, så får du ikke en særlig givtig forretning. Det som du i stedet bør arbejde med, er at forbedre din kvalitetsscore som er en meget vigtig faktor i din ad rank.

Kvalitetsscoren består af 3 vigtige elementer:

- Forventet CTR: Hvor meget tror Google på, at din annonce vil få et klik? CTR står for click-through-rate. Det er en procentsats som angiver hvor mange der vælger at trykke på netop din annonce ud af de antal gange den er blevet vist. Så lad os sige, at din annonce er blevet vist 100 gange og du har fået 5 klik, så er din CTR 5%.
Google vil gerne vise annoncer som får besøgende, det er jo sådan Google tjener deres penge, ligeledes er klik på annoncen jo et signal som fortæller Google om annoncen er relevant.


- Annoncerelevans: Hvor relevant er din annoncetekst, til det der søges efter? Her kigger Google på, om din annonce tilsvarer det, som der bliver søgt på. Der er ikke noget mere irriterende, end at få vist annoncer på noget man slet ikke har søgt efter. Annoncerelevans kan være nem at forbedre, eftersom du blot kan skrive nye annoncer efter behov.

- Landingssideoplevelse:
Hvor god er din side? Hvis din side ikke er mobiloptimeret, eller hvis din side er meget langsom, så giver du ikke brugerne på Google en særlig god oplevelse. Google går meget op i, at annoncørerne får en god oplevelse når der annonceres på Google, derfor skal din teknik på siden spille.

Hvis man kigger på sine søgeord, kan man se hvordan Google vurderer ens kvalitetsscore. Man kan få en score på 10/10, så er den perfekt optimeret. Vi vil typisk anbefale og anse, at en kvalitetsscore på minimum 8 bør være målsætningen.

Hvad koster Google Ads?


Ét spørgsmål som vi ofte støder på ude i branchen, er spørgsmålet om hvad Google Ads koster - Hvad er prisen på Google Ads? Det er et rigtig godt spørgsmål, men det er ikke altid at svaret gør en særlig meget klogere.

For at komme spørgsmålet nærmere, så skal vi først have etableret, at Google er en typisk PPC kanal, dvs. at du som oftest vil betale hver gang nogen trykker på din annonce. Dvs., hvis din annonce bliver vist på Google, så betaler du i princippet kun hver gang nogen vælger din annonce, du betaler altså ikke for ”tomme” visninger.

Når det kommer til selve prisen på et klik, så skal vi kigge på formlen for ad rank, som vi gennemgik tidligere. Du bestemmer selv hvor meget du vil give for et klik. Det kan være, at du gerne vil give 5 kroner for et klik. Disse 5 kroner vil indgå i din udregning for ad rank, og herefter vil Google placere din annonce et sted på siden.
Google er dog altid ”auction based”, dvs. fungerer på en auktion, og derfor vil du altid kun lige akkurat betale for det, som der skal til for at slå konkurrenten lige under.

Lad os tage et eksempel med 3 annoncører, som alle bruger det samme søgeord:

kvalitetsresultat

Annoncør C kommer til at ligge øverst i resultaterne, fordi de har den højeste ad rank, dog skal de med deres nuværende kvalitetsscore på 6, have en ad rank på minimum 22 for at slå annoncør A. Selvom annoncør B byder den højeste pris for et klik, så har de med deres lave kvalitetsscore slet ikke nok ad rank til at være med. *Den endelige pris for hvad det vil koste for annoncør B at være med, vil være afhængig af om der er flere annoncører, (D, E, F… osv).

Det skal dog nævnes, at dette er et meget simplificeret eksempel som kun kan bruges til at få en generel forståelse, den endelige praktiserede udregning på klikpriser håndteres af Google, og vi har kun indblik i de data, som de giver os, og de har aldrig specificeret 100% hvordan priserne udregnes. Læs mere her:

Om annonceposition og annoncerangering
Faktisk pris pr. klik (CPC, cost-per-click): Definition

Kan man betale på andre måder, end pr. klik?

Ofte siger man, at man på Google betaler hver gang nogen, klikker på ens annonce. Og det er også korrekt i langt de fleste tilfælde. På Google Search og Google Shopping kan man kun betale pr. klik.

De fleste annoncører bruger mest budget her, og derfor kan man omtaler man ofte Google som en PPC kanal ud fra dette synspunkt.

Det er dog også muligt, i andre kampagnetyper, at betale for sin annoncering på andre metoder. F.eks. kan man betale en CPM (Cost-per-mille), CPV (Cost-per-view) eller endda CPA (Cost-per-acquisition).

På Display kan man vælge at betale CPM eller CPA (hvis visse krav overholdes). I videoannoncering kan man betale en CPM eller CPV.

Måden at betale på, skal ikke forveksles med de forskellige budstrategier i Google Ads. En budstrategi hvor man kører efter en ønsket CPA vil ofte være faktureret i en pris-per-klik alligevel.

Sidst men ikke mindst er der CPE (cost-per-engagement), som ofte bruges i en annoncetype hvor kunderne skal lave en ”engagement”, altså have en form for interaktion med annoncen inden man bliver faktureret. Dog er der kun et fåtal af disse annoncetyper så man ser dem stort set aldrig.

Typer af Google Ads annoncering


Der er mange måder at bruge Google Ads til at lave annoncering. Typisk vil man opdele typen af annoncering i 4 forskellige dele: Søgning, Shopping, Display og Video:

Søgning: Du er synlig med dine annoncer når nogen søger efter hvad du tilbyder på Google. Her vil man bruge søgekampagner.

Shopping: Forbeholdt webshops er det muligt at lægge sine produkter ud på Google, således kan folk shoppe dine produkter direkte når de søger på Google.

Vi har en kæmpe guide til Google Shopping, du kan finde den her.

Display: Ofte betegnet som ”bannerreklamer”. Disse reklamer er ofte at finde på diverse nyhedssites, blogs m.m. som er med i Googles Display Netværk (GDN).

Læs mere om displayannoncering på vores side her.

Video: Annoncer som indeholder videomateriale, ofte bruges betegnelsen ”YouTube kampagner”, fordi annonceringen stort set kun foregår på YouTube.

Læs mere om annoncering på YouTube her.

Typerne er vidt forskellige og kan bidrage forskelligt til din markedsføring. Typisk vil vi dog altid anbefale, at man tager samtlige typer af kampagner til overvejelse når man planlægger sin marketingstrategi.

Hvilken type Google Ads annoncering skal man starte med?

Forretninger kan være vidt forskellige, og derfor vil tilgangen til Google Ads også være forskellig fra virksomhed til virksomhed. Du bør stille dig selv følgende spørgsmål:

- Er der en efterspørgelse på mit produkt?

- Kender folk mit produkter?

- Hvorfor skal folk handle hos mig?

Først og fremmest, skal du vurdere om der er en efterspørgelse på dit produkt. Hvis du har en forretning hvor du sælger eller leverer noget, som er alment kendt, så vil der højst sandsynligt være en efterspørgelse. Det kunne være, at du var en tømrer i København, det vil der være efterspørgelse på. Det kan også være, at du sælger tøj, det er der også en efterspørgelse på.

Hvis du derimod sælger en ny ”dingenot”, som ingen har hørt om før, så er der sandsynligvis ikke nogen efterspørgelse.

Nogle gange kan du sælge produkter, som folk allerede kender. Det kan være, at du forhandler et mærke af et kendt brand. Hvis du gør det, så er der god sandsynlighed for at du kan få hurtigt gang i salget, fordi folk allerede efterspørger dit produkt på baggrund af et allerede etableret brand.

Til sidst er det vigtigt at vurdere med sig selv, hvorfor folk egentlig skal handle hos dig. Afhængig af hvad du tilbyder og kan, så vil dine metoder for annoncering med Google Ads være anderledes.

Lad os tage nogle konkrete eksempler:

Håndværkere, servicebranchen m.m.

 Der er altid efterspørgelse på håndværkere og folk i servicebranchen. Ligeledes, er valget af en håndværker ikke altid åbenlyst kædet sammen med slutresultatet. Derfor kan en håndværker sagtens markedsføre sig ved blot at være synlig med søgeannoncer ved efterspørgelse.

Webshop og ecommerce

Hvis du har en webshop hvor du forhandler produkter som har en efterspørgelse, og hvor dit udvalg matcher et generelt bredt sortiment i markedet, så vil du typisk kunne komme afsted ved blot at bruge søgeannoncer og Google Shopping. Det er dog vigtigt at huske, at hvis du sælger det samme som 5 andre, hvorfor skulle folk så handle hos dig?

Du sælger noget unikt

Sælger du noget helt unikt? Det kan enten være, at du laver din helt egen produktion af et alment produkt, eller at du har skabt noget som er helt nyt i markedet. I begge tilfælde, så skal du ud og fortælle, hvorfor dit produkt er specielt, hvad det kan, og hvorfor folk skal købe det. I sådan et tilfælde, vil det ikke give særlig meget mening at investere penge at gå efter en efterspørgelse.
Awareness vil give mere mening i dette tilfælde, og derfor kan man opnå en større effekt ved at benytte f.eks. display og videoannoncering.

Planlæg din første kampagne


Når planlægningen begynder, er det altid vigtigt at du starter med at få afklaret, hvilke muligheder du har med Google Ads. Som vi forklarede i det forrige afsnit, så er typen af kampagnen afhængig af, hvilken type forretning du har, så hav lige det i minde. I første omgang gennemgår vi Søgekampagnerne.

Google Search Ads (søgekampagner)

Googles søgekampagner er blandt de ældste produkter som Google kom ud med. Det er de tekstannoncer du ser, når du laver en søgning på Google. F.eks. hvis du laver en søgning på "River Online", så kan det være, at du får en annonce frem som ser sådan ud:

riverannonce

Du kan altid genkende en annonce fra en søgekampagne ved, at den har et lilleikon ved siden af resultatet. Skulle du gå hen og trykke på annoncen, så betaler annoncøren, i dette tilfælde River Online, en lille "klikpris" til Google. Hvor meget et klik på en annonce koster, er afhængig af hvor meget konkurrence der er på det annoncerede "søgeord".

Søgekampagner er en af de vigtige annonceringsmetoder du kan bruge i Google Ads. Stort set alle brancher kan bruge søgekampagner til at få flere kunder og skabe mere omsætning i forretningen.

De eneste der faktisk ikke kan få særlig meget ud af søgekampagner, er dem som har et produkt, der ikke er efterspurgt i forvejen. Det kan være, hvis man har et produkt, som er nyt i markedet, eller hvis man prøver at skabe awareness omkring et formål eller en ny salgsservice. Her kunne man i stedet supplere med displayannoncering eller videoannoncering.

Er du klar til at komme i gang med at lave din første Google Ads Søgekampagne? Så skal du først have styr på dine søgeord og dine annoncetekster.

Søgeord til Google Search Ads
Et søgeord (el. ”keyword”) er den søgning som du gerne vil have skal udløse dine annoncer når folk søger på Google. Typisk vil du gerne finde selve søgningen, samt hvad den månedlige volumen er. Vi har 3 små eksempler her, for 3 forskellige typer virksomheder (sko, SEO, vvs-artikler):

søgeordsanalyse

Du kan måske tænke dig frem til de første par stykker, men det kan hurtigt blive en ret langhåret proces. For hvordan finder man egentlig ud af, hvad folk søger på? Hvad er der flest søgninger på? Og hvilke søgeord er dem som er mest populære som man skal bruge?

Der findes en række forskellige værktøjer hvorpå man selv kan sidde og finde alle de rigtige søgeord, et af dem er f.eks. Googles egen Keyword Planner.

Hvilke søgeord er bedst at annoncere på?

Når du vælger søgeord til Google Ads, så er der forskel på, hvor gode søgeordene er. Det skal forstås således, at annoncer på nogle søgeord typisk vil give et bedre resultat end andre søgeord. En tommelfingerregel er ofte, at desto mere specifik en søgning er, desto mere værdifuld er en søgning.

Et eksempel kunne være en søgning på ”Møbler”. Møbler i sig selv er et ret bredt søgeord. Søgningen fortæller os ikke hvad kunden rent faktisk vil, en formodning kunne være, at kunden gerne ville købe et møbel. Det kan også bare være, at kunden søger inspiration. Det kan også være, at kunden slet ikke er interesseret i lige præcis det møbel du har, og derfor vil søgeordet ”Møbler” være et mindre værdifuldt søgeord.

Det er selvfølgelig total modsætning til SEO, hvor man gerne vil gå efter søgeordet ”Møbler”, men her er trafikken også gratis. De søgeord som er korte, men typisk har en stor volumen kaldes for ”brede” søgeord.

Hvis man til gengæld kigger på et søgeord såsom ”Køb Møbler Online”, så er der i denne søgning en langt større indikation på, at kunden rent faktisk ønsker at lave en handel. Videre endnu, hvad nu hvis søgningen var ”Køb Hvide Spisebordsstole online” – så har vi nu et meget specifikt søgeord som ville passe rigtig godt til en forretning som netop sælger hvide spisebordsstole. Når man er ude i søgeord med 3-4 ord vil man typisk kalde dem for ”long-tail” søgeord.

Hvis du skal have dine bedste søgeord, så er det vigtigt at få afklaret hele paletten og undgå de alt for ”brede” søgeord.

Gennemgribende søgeordsanalyser

En gennemarbejdet søgeordsanalyse kan snildt tage flere timer for en erfaren konsulent. Hvis du tænker, at en søgeordsanalyse kan blive langhåret - og det kan den sagtens hvis man har mange produkter eller arbejder i en branche med mange forskellige søgeord, så fortvivl ikke, vi har løsningen.

Vi har udviklet vores helt egne systemer, hvor vi kan effektivisere en stor del af processen i søgeordsanalyser. Derfor kan vi tilbyde gennemarbejdede professionelle søgeordsanalyser til måske markedets billigste priser. Se vores muligheder her:

Website
Op til 100
søgeord
Du får:
Fra 1 til 100 søgeord
Op til 50 URLér
Søgeord defineret pr. URL
Søgevolume pr. søgeord
Før pris 2.400 kr. 1.500 KR Besparelse 900 kr.
Bestil nu
Webshop
Op til 500
søgeord
Du får:
Fra 100 til 500 søgeord
Op til 200 URLér
Søgeord defineret pr. URL
Søgevolume pr. søgeord
Før pris 4.500 kr. 2.900 KR Besparelse 1.600 kr.
Bestil nu
Big shop
Op til 1500
søgeord
Du får:
Fra 501 til 1500 søgeord
Op til 500 URLér
Søgeord defineret pr. URL
Søgevolume pr. søgeord
Før pris 9.500 kr. 5.900 KR Besparelse 3.600 kr.
Bestil nu
 

  

Læs evt. mere om søgeordsanalyserne på vores side her.

Tekstannoncer til Google Ads

Udover at lave en søgeordsanalyse, så skal du også have tekstannoncer. Tekstannoncerne er de annoncer som vises, når nogen søger på dine tilknyttede søgeord i Google Ads. Lad os kigge på tidligere eksempel:

riverannonce

Annoncen er alt det som du ser her, men der er ret mange facetter i selve annoncekonstruktionen. Lad os prøve at opdele annoncen i dets forskellige elementer:

riverannonce opdelt

Overskrifter: Vist med rødt er vores overskrifter. En tekstannonce består af 3 overskrifter, men ofte vises kun 2 ved en desktop søgning, som i dette tilfælde. Overskrifterne består af op til 30 tegn.
Telefonudvidelse: Vist med orange er en telefonudvidelse, dette er en annonceudvidelse som vi omtaler i et senere afsnit.
Beskrivelser: Vist med blåt er vores annoncebeskrivelser, disse består af op til 90 tegn hver.
Sitelinks: Vist med grøn er vores sitelinks, dette er en annonceudvidelse som vi omtaler i et senere afsnit.

Når du skriver dine annoncetekster, så skal du i første omgang skrive 3 overskrifter og 2 beskrivelseslinjer. Inden vi går videre til kampagneoprettelsen, skal du gerne forberede 2-3 forskellige varianter af annoncetekster. Det er nemlig vigtigt, at man splittester forskellige budskaber for senere at kunne vurdere, hvad der virker bedst.

Skriv de bedste annoncetekster

Når du skriver dine annoncetekster, så skal du huske at du virkelig skal lægge noget energi her. Hvis du springer over hvor gærdet er lavest i din annonceskrivning, så får du altså heller ikke særlig gode resultater. Du skal huske på, at der sikkert er andre annoncører som har de samme søgeord som du har. Du skal altså derfor kunne skive en annonce som er bedre end deres, hvis du skal gøre dig forhåbning om at få et klik på din annonce.

Er du i tvivl om hvordan din annonce skal skrives? Et tip kan være at prøve at lave en søgning på Google efter dine valgte søgeord, og se hvad konkurrenterne gør. Din opgave er at lave en annoncetekst som kan hamle op med det som allerede ligger i markedet. God skrivelyst!

Opret din første kampagne
Hvis du har forberedt dine søgeord, og dine annoncetekster, så har du faktisk gjort størstedelen af det hårde arbejde. Nu skal du bare flytte det hele ind i din Google Ads konto.
Hvis du har en helt ny konto, så vil du nok blive mødt med dette billede, som viser at du ingen aktive kampagner har:

kampagne 1

For at komme i gang med din første kampagne skal du trykke på den blå knap med ’+’:

kampagne 2

Tryk herefter på ’New campaign’.

Du vil blive mødt af en skærm, hvor du kan vælge et skærmbillede som fortæller dig, at du skal vælge et ’mål’:

kampagne 3

Måske har du opdaget, at vi lige har skiftet sproget om til dansk? Hvis du gerne vil se din konto som dansk, så kan du evt. blot tilføje &hl=da sidst i URL’en og trykke på ’enter’.

Lad os prøve at forestille os, at vi laver en annonce for River Online. Målet med annonceringen for River Online vil typisk være at få flere Leads, dvs. vores mål i dette tilfælde ville være Kundeemner. Dog kan det godt være lidt mere avanceret hvis man bruger disse indstillinger, derfor vil vi i denne guide benytte den sidste mulighed, som er en helt standardkampagne (du kan altid eksperimentere med de andre mål selv):

kampagne 4

Herfra vælger vi ”Søgning” eftersom vi gerne vil opsætte en søgekampagne:

kampagne 5

Vælg ”Besøg på websitet” og indsæt en URL:

kampagne 6

Tryk herefter fortsæt, så får du nye muligheder. I første omgang skal du give kampagnen et navn som giver mening, hertil skal du vælge hvilket Netværk du vil ud på. Du kan med relativ god samvittighed vælge Søgenetværket og inkludere søgepartnere. Vi vil dog anbefale at du ikke vælger displaynetværket på nuværende:

kampagne 7

Længere nede når du til ’Målretning og Målgrupper”, her kan du vælge hvor i landet dine annoncer skal vises, samt hvilket sprog annoncerne kan vises til:

kampagne 8

Google Ads local - Så meget kan du målrette det


Nogle virksomheder vil gerne annoncere i hele landet. I det tilfælde skal man blot lade valget stå på ”Danmark”. Hvis man gerne vil indsnævre sit område, så kan man trykke på ”Angiv et andet sted”. Og herfra kan man søge hvor man gerne vil vise sin annonce.

Man kan f.eks. vælge, at den kun skal vises i Kolding ved at søge efter Kolding og vælge placeringen:

kampagne 9

Når du har valgt placeringen, vil Google fortælle dig, hvor mange enheder befinder sig i det valgte område:

kampagne 10

Så i Kolding har vi altså en rækkevidde på 313.000 enheder.

Du kan dog gøre det meget mere visuelt, ved at trykke på ”Avanceret søgning”. Så får du bl.a. et kort frem:

kampagne 11

Her kan du bl.a. også lave en ”Radius” målretning i stedet eller som supplerede til din målretning. F.eks. kan vi vælge at sætte en radius på 20 km rundt om Kolding som vores annonceringsområde:

kampagne 12

Det er altså således muligt at gå helt i detaljerne med hvor dine annoncer skal vises. Så uanset om du er international, national eller lokal så kan du altid tilpasse dit annonceringsområde.

Når du har valgt dit ønskede område, skal du vælge Sprog. Vi anbefaler at man som minimum vælger Dansk og Engelsk, men det kan også give mening at vælge Alle Sprog.

Google Ads Priser - Hvad koster Google Ads om måneden?


I næste afsnit får du muligheden for at vælge, hvad dit budget skal være. Google Ads udregner oftest i budget pr. dag.

kampagne 13

Hvis du allerede kender dit månedlige ønskede budget, så skal du blot dividere det med 30,4 – så har du dit daglige budget.

Hos River Online er det ikke så tit, at vi har nogen øvre grænse for hvad et budget må være. Man skal huske på, at man på søgekampagner kun betaler for den trafik som rent faktisk kommer ind, og eftersom Danmark er et ret lille land, så vil der være en helt naturlig grænse for hvor meget man egentlig maksimalt kan ende med at bruge i budget. Hvis der er for meget budget ift. trafikken, jamen så bruger man heller ikke pengene.

Noget andet er, hvad dit egentlige behov er i forretningen:

- Hvor mange besøgende skal du have på dit site?
- Hvor mange kunder vil du have i butikken?
- Hvor meget omsætning vil du opnå?

Disse spørgsmål er typisk en del af den samlede vurdering til et budget.

Den eneste anbefaling vi kan komme med her, er at man afsætter et budget til Google Ads som man er komfortabel med, men at man også giver det en god chance. Man skal ikke forvente nogen særlig effekt hvis man smider 2-3-400 kroner om måneden af til Google Ads. Start med f.eks. at bruge 200 DKK om dagen i budget og justér efter behov.

Hvad er trafikken værd for dig?

Google Ads trafik kan være meget værdifuld. Hos River Online bruger vi mange tusinde kroner i vores egen markedsføring på Google Ads. F.eks. bruger vi ofte over 10.000 kr. om måneden på blot at annoncere på søgeordet ”SEO”.

Det kan måske lyde som en stor udgift, men de henvendelser som kommer fra annonceringen, er meget mere værd end udgiften.

Vi har erfaring fra mange brancher, og vi har en god fornemmelse af hvad det typisk koster at annoncere i de forskellige brancher og forskellige virksomhedsstørrelser. Hvis du vil have en uforpligtende vurdering på et budget, så giv os et kald på 80 600 400.

Google Ads budgivning & budstrategier


Efter du har sat budgettet, skal du angive hvilken budstrategi du ønsker at benytte til dine Google Ads annoncering. Der findes rigtig mange forskellige muligheder, og de kan alle bruges forskelligt og nogle virker bedre end andre til forskellige formål.

Hvis du er helt ny til Google Ads, så vil vi anbefale at du benytter budgivningen ”Manuel CPC”, således kan du selv støre din højeste villige pris for et klik på din annonce, det er også den mest simple og begyndervenlige budstrategi:

kampagne 14

Annonceudvidelser i Google Ads


Når du har angivet din budgivning, får du muligheden for at lave nogle annonceudvidelser. Hertil vil man oftest lave sitelinks, infoudvidelser og opkaldsudvidelser. Der er også flere end blot disse 3 – resten kan man tilføje efter behov og relevans.

kampagne 15

Anbefalingen herfra er at man tilføjer minimum 4 undersidelinks, 6 infoudvidelser og et telefonnummer.

Når du er færdig, tryk på ”Gem og fortsæt”

Strukturering af kampagner, annoncegrupper og søgeord


Nu skal du angive dine annoncegrupper. Du bliver mødt af et billede der ser ud således:

kampagne 16

Vi har allerede lavet den første Annoncegruppe med ”SEO” som hovedelement. Når du strukturerer dine kampagner, er det altid en god idé at inddele dine services, produkter eller kategorier i annoncegrupper. Det gør det meget nemmere at justere og kontrollere din annoncering i fremtiden.

Opret dine forskellige annoncegrupper med dine fundne søgeord og inddel dem i annoncegrupper som giver mening. F.eks.:

kampagne 17

Kan du se, at vi har brugt +, ” ”, og [ ] om vores søgeord? Det gør vi for at have ekstra kontrol over hvornår vores søgeord kan vises. Læs evt. mere om matchtyper hos Google her:

Om de forskellige muligheder mht. søgeordsmatchning

Tryk ”gem og fortsæt” når du er færdig med at indsætte dine søgeord.

I det næste billede skal du så bruge de annoncetekster som du har skrevet på forhånd:

kampagne 18

Indsæt din Overskrift 1, 2, 3 samt dine beskrivelser 1 & 2.

Husk at sætte din endelig webadresse til den side, som du gerne vil have at kunden skal ledes ind på når de trykker på annoncen.

Opret gerne minimum 3 forskellige tekstannoncer til hver af dine annoncegrupper. Når du er færdig, skal du blot trykke på ”gem og fortsæt”. Og voila, så har du faktisk opsat din første Google Søgekampagne.

Blot en lille bid, af det store billede

Overlevede du vores gennemgang? Det var blot en meget, meget lille og endda ekstra forsimplet gennemgang af hvordan man laver Google Ads professionelt. Kan du huske hvor lang tid det tog at finde søgeord og skrive annoncetekster? Det er ikke unormalt at man professionelt bruger flere tusinde søgeord og annoncetekster.

Vi har kun lige skrabet overfladen for mulighederne i Google Search, der er meget, meget mere at rode med når man går lidt længere ned i overfladen.

Få resultater med River Online, hver eneste måned


Hos River Online har vi årelang erfaring med Google Ads. Vi var blandt de første bureauer som håndterede Google Ads i Danmark, og vi er blandt de bureauer i Danmark som har flest større kunder på Google Ads. Vi hjælper både små og store virksomheder med deres Google Ads annoncering, og vi kan helt sikkert også hjælpe dig.

Sådan er et samarbejde med River Online

Hvis du er interesseret i et samarbejde, så har vi typisk to måder hvorpå vi kan starte samarbejdet:

1 - Du annoncerer allerede på Google Ads

I det tilfælde vil vi starte med at lave en analyse af din konto, hvor vi bl.a. kigger på og laver en gennemgang af følgende punkter:

  • Kontostruktur
    • Kampagnestrukturer
    • Opdeling af søgeord i annoncegrupper
    • Budgetanalyse
    • Konfiguration af RLSA
    • Korrekt brug af annonceudvidelser
  • Konverteringssporing
    • Google Analytics konverteringssporing
    • Attributionsmodeller
    • Store visits
    • Opkaldssporing
    • Micro konverteringer
  • Søgeord
    • Søgetermer
    • Negative søgeord
    • Søgeordstyper
  • Kontoaktivitet
    • Ændringshistorik
    • Budjusteringsfrekvens
  • Annoncer
    • Annoncebudskaber
    • Annoncekvalitet
  • Google Shopping
    • Segmentering af produkter
    • Budjusteringer på produkter
  • Google Display (GDN)
    • Placeringer på GDN
    • Målgrupper
    • Remarketing

 Med en analyse af dit nuværende setup, vil vi bl.a. kunne fortælle dig hvad vi vil gøre anderledes, og hvordan vi kan hjælpe dig med at udvikle og forbedre din performance på Google Ads.

2 – Du annoncerer ikke allerede på Google Ads

Hvis du ikke har en igangværende konto på Google Ads, vil det ikke give mening at lave en analyse på baggrund af din nuværende performance. I stedet vil vi med vores erfaring og ekspertise tage dig i dialog for at finde ud af, hvad dine ønsker og tanker er med Google Ads. Ud fra det, vil vi fastlægge en strategi og en plan for hvordan vi kan vækste din forretning.

Fælles for både 1 & 2, er at vores analyse, samt sparring og strategi er helt uforpligtende og gratis. Du betaler altså kun, hvis du vælger at indgå et samarbejde med os.

Hvis du påbegynder en aftale med os, ser vores arbejdsproces typisk således ud for Google Søgekampagner:

De første 30 dage med River Online

Godkendelse af aftale (Første skridt)

Inden vi påbegynder aftalen, har du modtaget en analyse som afdækker potentielle forbedringsmuligheder på kontoen. Herefter modtager du analysen og tilbuddet som vil blive gennemgået af en rådgiver. Der vil være mulighed for at lave justeringer til aftalen inden godkendelse.

Processer for godkendelse af aftale om Google Ads

Præsentation af River Online

  • Hvem er River Online
  • Hvordan arbejder River Online
  • Værdisæt og visioner

Opkald eller møde med din rådgiver

  • Mød din specialist
  • Præsentation af tilbud

 Gennemgang af Analyse

  • Afklaring af mangler på konto
  • Afklaring af potentiale

Strategiske forslag

  • Anbefalet strategi for vækst
  • Anbefalet strategi for annoncering

Annonceringsbudgetter

  • Budgetter til annoncering

Målsætninger og KPI’er

  • Mål for succes
  • Vigtige KPI’er

Aftale om Rapporteringsform

Endelig godkendelse af tilbud

Opstart (Dag 1 – 7)

Efter aftaleaccept går vi i gang med at opsætte din nye Google Ads annoncering. Du vil senest 1 hverdag efter godkendelse få et opkald af den specialist som skal håndtere opgaven (medmindre andet er aftalt på forhånd med rådgiveren).

 I opstarten sker følgende

Opkald fra Specialist

  • Snak om KPI’er og behov
  • Snak om målsætning
  • Forventningsafstemning
  • Plan for opstart gennemgås

Oprydning i konto

  • Gennemsyn af konto
  • Syn på dårlig performance
  • Identificering af guldgruber

Søgeordsanalyse

  • Søgeordsanalyse baseret på performance
  • Undersøge af nye potentielle søgeord

Konverteringssporing

  • Optjek/opsætning af konverteringssporing
  • Valg af attributionsmodel

Kampagneopsætning

  • Opsætning af nye kampagner bygget efter Rivers’ Best practice.
  • Forfatning af annoncetekster
  • Udarbejdelse af annonceudvidelser

Google Analytics

  • Optjek og fejlfinding
  • Opsætning af mål
  • Opsætning af målgruppelister
  • Linking mellem Google Ads & Google Analytics

Igangsættelse af annoncering

  • Dialog med specialist når opsætningen har klar til at gå i gang.

Monitorering & Justering (Dag 8 – 30)


Når kampagnen er opstartet, vil vi bruge de næste 3 uger på at monitorere og justere efter behov. I perioden er det bedst at afvente de indledende resultater inden man laver for mange justeringer.

Monitorering og justering indebærer

Justering af klikpriser

  • Sikring af god placering på Google
  • Monitorering af søgeord som kan være for dyre

Optjek på søgetermer

  • Optjek på irrelevante søgetermer
  • Tilføjelse af negative søgeord

Udbedring af eventuelle opståede fejl

  • Problemer med konverteringssporing afdækkes
  • Afviste annoncer

Kvalitetstjek af konto

  • Vi tjekker op på, om kontoen kører hensigtsmæssigt fra start af.
  • 4-øjne princippet: En kollega dobbelttjekker kontoen.

Tilretning af budgetter

  • Vi justerer budgettet mod de bedst performende kampagner.

Målgruppedata indsamles

  • Remarketing på Search
  • Remarketing på Google Display
  • Remarketing på Google Shopping

Dialog med Google efter behov

  • Dialog med Google Support hvis nødvendigt

Rapportering & vækst (Dag 30 - ∞)

Fortsættelse af forbedringer på konto

Løbende vedligeholdelse

  • Implementeringer af optimeringer på konto
  • Regelmæssige analyse af performance
  • Justering til opdateringer fra Google

Splittesting af annoncer

  • Forbedring af CTR på annoncer
  • Tests af forskellige tekster for bedre effekt

Optimering mod konverteringer og salg

  • Optimering for øget konverteringsrate
  • Optimering for øget salg

Optimering af kvalitetsresultat

  • Optimering mod bedre kvalitetsresultat på søgeord

Tilføjelse af nye søgeord

  • Tilføjelse af nye potentielle søgeord
  • Regelmæssig analyse for at

Opsætning af sæson- & udsalgskampagner

  • Oprettelse og tilretning af kampagner ifm. udsalg, særlige tilbud m.m.

Optimering af Google Shopping Feed

  • Købende konfigurering og optimering af Google Shopping feedet.

Google Smart Bidding implementering

  • Opsætning af Target CPA & ROAS budgivning med Googles AI machine learning

Book et møde i dag

Er du klar til at vækste med Google Ads? Udfyld vores formular på siden, eller giv os et kald på 80 600 400.

Google Shopping (Shopping kampagner)


Hvis du driver en webshop, så kan Google Shopping blive din bedste indtægtskilde. Google Shopping er de resultater på produkter som du ser, når du laver en søgning i Google. Det kunne f.eks. være denne søgning på "Senge":

seng shopping

 

Det kan være lidt forskelligt hvordan Shopping resultater bliver vist. Nogle gange er det ude til højre som vi kan se her, eller også kan det være lige under søgefeltet. Nogle gange bliver der kun vist få eller et enkelt produkt.

Det spændende ved Google Shopping er, at man nemt og hurtigt kan præsentere sine produkter til kunden ude fra søgningen. Du betaler kun hvis en kunde rent faktisk trykker på din Google Shopping annonce, og fordi kunden kan se hvad produktet er, og samtidig kan se prisen, så har Google Shopping ofte en rigtig god konverteringsrate.

 

Google Shopping er 20% billigere hos River Online


De seneste år er andelen af Google Shopping vokset mere og mere. Faktisk har andelen af ordrer som kommer fra Google Shopping ift. almindelig search for længst overtaget på både trafik, ROAS og konverteringsrate.

Faktisk er Shopping blevet så succesfuldt, at EU blev nødt til at sætte en lille pind i hjulet hos Google, som har gjort, at Google Shopping skal agere særskilt fra Google i sig selv. I den anledning åbnede det op for muligheden for, at andre end Google har lov til at administrere varer på Google Shopping. Derfor ser du ofte andre leverandører til Shopping annoncer end Google selv - under annoncerne kan du se, om der står "By Google" eller en anden service.

Hos River Online har vi vores egen "CSS" (Comparision Shopping Service) til at levere produkter på.

Det gør, at vi har nogle helt særlige fordele når vi tilbyder Google Shopping til vores kunder. Bl.a. kan vi tilbyde en 20 % mere konkurrencedygtig klikpris. Læs mere om CSS programmet her.

River Online er godkendt CSS Partner hos Google.

 

En stærk samarbejdspartner til Google Shopping


Hos River Online har vi kørt Google Shopping for stort set alle brancher, og vi har stor erfaring, når det kommer til at køre Google Shopping for vores kunder. Vi bruger markedets bedste værktøjer til at optimere, ikke blot kampagnerne, men også de produktinformationer som sendes til Google. På Google Shopping bruger man nemlig ikke søgeord, da Google baserer hele Shopping algoritmen på, hvad den tror dit produkt er, og derfor skal man arbejde med produktinformationerne.

Tallene taler for sig selv

Vi har flere cases, hvor vores kunder har oplevet et større salg på Google Shopping ved at samarbejde med os. Her et blot et par eksempler:

A) Vi får løst utallige problemer med det eksisterende produktfeed som ikke performede optimalt. Måned for måned i løbet af 2018 har kunden oplevet kontinuerligt højere omsætning gennem Google Shopping, og det går kun opad:

shopping performance

B) En større webshop som har haft Google Shopping i en længere periode, har siden samarbejdets start oplevet kontinuerlig vækst i Google Shopping over mange måneders optimering på et ekstremt konkurrencepræget marked: 

shopping performance2

C) En webshop der engang var lille, har med skarpe priser og virkelig ambitiøs optimering af produktfeed opnået 8 gange mere månedlig omsætning end udgangspunktet fra starten i 2018:

shopping performance3

 

⇩ GRATIS ANALYSE - Få testet dit Google Ads, SEO, Facebook ⇩

  1. (*)
    Indtast venligst dit navn foroven
  2. (*)
    Indtast venligst en gyldig e-mail foroven
  3. Indtast venligst et telefonnummer foroven
  4. ⇦ Få en SEO Analyse
    Indtast venligst en hjemmesideadresse foroven
  5. ⇦ Få en Google Ads Analyse
    Indtast venligst et 10-cifret Google Ads ID foroven
  6. ⇦ Få en Facebook Analyse
    Indtast venligst URL til Facebooksiden foroven

   Læs mere om 360 Analysen her

Referencer

                                                    FMP Badge whitesmall

 

Copyright © 2019 River Online ApS - CVR 36489987