Skip to main content

Webshops er under pres – men det kan lade sig gøre

Virksomheder, som lever af at sælge deres varer og ydelser online, er mere udfordret i dag end nogensinde før. De fysiske butikker er igen i fulde omdrejninger efter to år med coronarestriktioner og nedlukninger. Alt så godt ud, væksten var stabil, og bedst som verden igen er til at betræde uden afstand, mundbind og tests, beslutter en vis præsident sig for at starte en krig. Effekterne heraf er mange, men en af de mest tydelige er, at folk holder godt på deres penge. Inflationen stiger, og som konsekvens heraf bliver varer og ydelser dyrere. Samtidig oplever mange virksomheder, at leveringstiden på en lang række varer og materialer er uregelmæssig og lang, på samme måde som den var under coronakrisen.

Pricerunner laver hvert år en undersøgelse, der måler temperaturen på danske online butikkers kunder og salg, og Q1 i 2022 viser med al tydelighed, at hele e-handelsbranchen er udfordret. Og med en krig, der først startede i marts, er det usandsynligt, at Q2 bliver med bedre resultater. 154 onlinebutikker har ladet sig interviewe, og disse viser, at 77 % af de adspurgte har øgede omkostninger, 74 % har færre kunder, 59 % er påvirket af krigen i Ukraine, mens 54 % har problemer med levering. Kilde: Pricerunner.

Men hvad gør man så? Når det ikke lige ser ud, som om vi kommer ud af denne situation på den korte bane…

Det handler om at tilpasse sig ved at optimere hele sin forretning, ud fra det marked og den verden vi p.t. lever i. Det har aldrig været vigtigere at køre en stram datadrevet marketingstrategi end lige nu. Du og din virksomhed skal være lønsomme hele vejen rundt, og at få Value for Money er helt essentielt. Du skal dog være opmærksom på, at mange faktorer spiller ind sammen med en god og dedikeret marketingindsats. Nogle af de vigtigste bullits er bl.a.:

  • Matcher du dine konkurrenter på pris?
  • Hurtig og effektiv levering er et must!
  • Er din shop eller hjemmeside 100 % købsoptimeret?

Når der er færre købere på markedet, og de samtidig køber mindre, så handler det for alvor om at differentiere sig positivt fra sine konkurrenter. Vil du drive en sund forretning i et svært marked, så kræver det kontante og nogle gange svære men nødvendige beslutninger. Men tilpasser du dig, og har du ovenstående in mente, så er det bestemt muligt. I recessioner og kriser ser man ofte nye virksomheder vækste og tage markedsandele fra dem, som ikke klarer den! Hvem ønsker du at være? Lad mig give dig et par eksempler.

Kundeeksempel 1 (Kanal: Google Ads)

I River Online har vi en kunde, som opererer inden for skønhedspleje og velvære. De oplever – ligesom næsten alle andre – at klikpriser er steget på Google. Vi har dog sammen arbejdet målrettet på at holde momentum efter de kronede coronadage og efterfølgende inflation og krig. Q1 i år sammenlignet med Q1 i 2021 har altså grundet løbende optimering og forståelse for data gjort, at denne kunde har øget sit Google Ads-spend aggressivt, og ved en målrettet og dedikeret indsats er omsætning og ROAS i fremgang – helt som det bør være.

En aggressiv tilgang og forståelse af konkurrenternes budstrategi kan gøre, at man vinder skakspillet på søgemaskinernes annonceringsslagmark.

Kundeeksempel 2 (Kanaler: SEO, Google Ads og SoMe-annoncering)

En anden kunde i vores forretning – inden for personlig pleje og med samme sammenligningsforudsætninger, dog her med data fra alle kanaler og ikke blot Google Ads – har også succes online på trods af de negative tal i Pricerunners undersøgelse. Her er den totale omsætning mere end fordoblet ift. sidste år i samme periode. Her skyldes det som tidligere nævnt netop, at vi for kunden har identificeret markedets spillere, konkurrencen imellem dem og pinpointet de medier, hvor vi via data kan identificere største potentiale for vækst, og hvor de øvrige har sovet i timen.

Kundeeksempel 3 (Kanal: SoMe)

Sidste eksempel, vi vil dele med jer, er en kunde, der sælger havemøbler. Denne kunde er et glimrende eksempel på, hvad det kan drives til, når det tekniske setup, tracking-mulighederne og annoncespendet harmonerer med ambitionerne. Dertil er det helt essentielt, at vi har godt samspil med det Google Ads-setup, der ligger og underbygger alle vores betalte initiativer på Facebook og Instagram. Vi sikrer ikke alene, at kunden er til stede på det rette mediemix, men vi udnytter også alle de automatiserede muligheder, som de enkelte medier giver. Disse optimerer vi i samspil på alle parametre.

Selve setup’et, der nævnes her, er et klassisk FB-webshopsetup. Dog ment på den måde, at vi netop ser, at det i 2022 over tid har udviklet sig i en positiv retning, da vi fokuserer på mediets muligheder for både optimering af større ordre, retargeting og specifikt på havemøbler. Alle optimeret ud fra målsætninger, der giver mening for den enkelte gruppe, og ikke bare bredt over en kam. Det er finjusteringer på baggrund af talanalyse sammenholdt med en kontinuitet i de overordnede strukturer for det samlede kampagnesetup, der synes at være den rette opskrift for denne kunde.

Kontinuitet på Facebook og Instagram er ofte nøglen til succes på den lange bane.

Periode: 01/01 2022 – 19/05-2022

Indeværende måned (maj 2022) (udviklingen sammenlign. med første måneder)

Har du kigget din virksomhed dybt i øjnene for nylig?

Det er vigtigt løbende at få foretaget en potentialeanalyse af hele dit online setup for at se, om dine penge er bedst brugt på at øge spend, at optimere dit mediemix, at optimere sidens performance eller at nørde i målgrupper og anden data. Lige så vigtigt er det fra tid til anden at lave nogle små konkurrentanalyser af dine nærmeste konkurrenter for at se, om du matcher dem – eller endnu bedre – slår dem på de vigtigste parametre.

Hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe det an, eller du ikke har tiden til det, fordi din tid er langt bedre brugt andetsteds i forretningen, så står vi gerne til rådighed med hjælp hertil.

Lars Juhl
Direktør
River Online Danmark

Bliv ringet op af en af mine kollegaer

Bliv ringet op af en af mine kollegaer til en snak om din virksomheds vækstpotentiale og muligheder med digital markedsføring.

Lars Juhl
Direktør, Danmark

   +45 80 600 400       lj@river.dk

Medarbejder

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse