Hverdagen for danskerne er markant anderledes lige nu. Det betyder, at købs- og adfærdsmønstrene også har ændret sig. Webshops i flere brancher oplever eksplosiv vækst i omsætning.
Vejret er dejligt, og danskerne holder fri
Danskerne er supergode til at udnytte enhver lejlighed til at være aktive. Det betyder, at der er ekstra meget tryk brancherne som typisk forhandler ting og udstyr som netop kræver en masse fritid.
Vi ser bl.a. en stor stigning i interessen for at være i haven. F.eks. ser vi lige nu, at folk ikke har ændret vaner ift. at slå græsset i haven:
Søgetrend for ’Græsslåmaskiner’ i Danmark – 12 mdr. tilbageblik
Der er også stor interesse for at lægge haven om. Vi vidner måske lige nu til den største interesse for at opsætte havehegn nogensinde:
Søgetrend for ’Havehegn’ i Danmark – 12 mdr. tilbageblik
Med en masse havearbejde kommer også en del søgninger på nye planter. Vi oplever den største interesse på plante-søgninger nogensinde:
Søgetrend for ’Planter’ i Danmark – 5 år tilbageblik
Med de mange ekstra plantesøgninger, så er det kun naturligt at vi også ser et kæmpe hop i salget af plantekasser.
Søgetrend for ’Plantekasse’ i Danmark – 5 år tilbageblik
Grønne søgninger, giver grønne tal
Helt naturligt vil de virksomheder som handler med haveudstyr, få et ordentligt hop i omsætningen. Vi har bl.a. observeret, at en af vores kunder som forhandler dele af ovenstående sortiment lige nu, har en kæmpe opadgående omsætning:
I forhold til sidste år, må vores have-udstyrskunde altså se sig til gode med en omsætning som er over 200% større end forrige år.
På Google Ads går det også rigtig godt:
En stigning på 250% i omsætning sammenlignet med forrige år, og det er endda med en ROAS på mere end 2000%.
Danskerne vil stadig være i topform
Danmark har længe været ramt af en fitnessbølge, og det skal krisen ikke ændre noget på. Nu når træningscenteret er lukket, ser vi en kæmpe stigning i interessen for at træne hjemmefra. Derfor er interessen for træningsudstyr decideret eksploderet siden centrene lukkede:
Søgetrend for ’Træningsudstyr’ i Danmark – 12 mdr. tilbageblik
Med træningsudstyr kan vi være lidt mere specifikt. F.eks. er noget af det mest basale træningsudstyr i stærk vækst, såsom træningsmåtterne:
Søgetrend for ’Træningsmåtter’ i Danmark – 12 mdr. tilbageblik
Fitnessbehovet afspejles i online handlen.
Hvis folk ikke kan komme til træning, så må de bestille nyt udstyr. Og det kan vi se på vores kunder som sælger træningsudstyr. F.eks. denne lille webshop, som havde en OK omsætning i 2019. Nu er omsætningen dog steget med over 400%:
På Google Ads oplever vi også en kæmpe vækst. 800% stigning i omsætning samt en ROAS på over 1800%:
En stigning på 250% i omsætning sammenlignet med forrige år, og det er endda med en ROAS på mere end 2000%.
Danskerne arbejder hjemmefra
Mange private arbejdspladser arbejder hjemmefra. F.eks. arbejder hele River Online hjemmefra i øjeblikket. Det kan mærkes, særligt på salget af inventar til kontoret:
Søgetrend for ’Kontorstol’ i Danmark – 5 års tilbageblik
Søgetrend for ’Computerskærm’ i Danmark – 5 års tilbageblik
Søgetrend for ’Skype’ i Danmark – 5 års tilbageblik
Søgetrend for ’Google Hangouts’ i Danmark – 5 års tilbageblik
Webshops med kontorinventar spinder guld
En af vores kunder som sælger kontorinventar har oplevet stor vækst. En meromsætning på over 1 million i marts – april:
En stor del af væksten kommer fra Google Ads, hvor der hentes en meromsætning på over 1 million DKK til en bedre ROAS end forrige år:
En stigning på 250% i omsætning sammenlignet med forrige år, og det er endda med en ROAS på mere end 2000%.
Skal vi kigge på din webshop?