Skip to main content
Markedsføring

Hvordan kan din virksomhed navigere gennem krisen?

Af marts 19, 2020februar 17th, 2022No Comments

Hos River Online har vi konstant øje på markedet – det er en absolut nødvendighed. Uanset hvilken type branche du beskæftiger dig med, er én ting dog sikkert; du skal reagere nu, og du skal reagere hurtigt. For de særligt udsatte brancher har vi tilpasset markedsføringen for at imødekomme denne midlertidige virkelighed.

F.eks. hjælper vi lokale restauranter i gang med deres take away annoncering på Facebook i deres lokalområde:

Det er tid til at tænke kreativt – det er tid til at være proaktiv!

Er du i tvivl om, hvordan du skal tilpasse og effektivisere din markedsføring, så giv os et kald på 80 600 400 eller skriv en mail til os på salg@river.dk Det er gratis at få gennemgået dit nuværende setup.

Få mere ud af din online markedsføring i dag

Online virksomheder vækster nu pga. den øgede omsætning, eftersom mange af de fysiske butikker holder lukket. Pressede brancher son f.eks. restaurationsbranchen og rejsebranchen skærer markedsføringen helt ned, og det giver plads på den annonceplads, som er til rådighed på f.eks. Google og Facebook.

Google Ads

Set på tværs af omkring 1.000 Google Ads konti, er klikpriserne for første gang i lang tid faldende. På kun en uge er den gennemsnitlige klikpris på tværs af mange forskellige brancher, faldet med ca. 12 %:

For e-commerce virksomheder i vækst er billedet faktisk omvendt. Her stiger CPC på Google Ads konti på baggrund af den øgede konverteringsrate. Flere annoncører vil ligge højere i resultaterne for at få de søgende kunder.

Facebook

På Facebook annoncerer du mod målgrupper, og ofte kan de samme personer overlappe i forskellige målgrupper. Typisk vil vi opleve en nedgang i visningspris i de målgrupper, som typisk retter annoncering mod de særligt ramte brancher, såsom restaurationsbranchen, rejsebranchen og oplevelsesbranchen. Det kan komme de hurtige virksomheder til gode, nu hvor der er færre om buddet til de annoncerede målgrupper som overlapper hinanden.

Historiske fakta

I finanskrisen i 2008 gik en rekordstor mængde virksomheder konkurs, faktisk 11 virksomheder om dagen. Det var 62 % flere end året før, hvor der ikke var krise. Hvis vi tager 2019 tal og sammenligner det med potentielle konkurser i 2020, så vil det svare til, at næsten 14.000 virksomheder ender med en konkurs i 2020 pga. krisen.
2008 var også året, hvor online markedsføring blev den største markedsføringskanal. Det skete efter, at det samlede annoncemarked gik 2,5 % tilbage, mens onlineannoncemarkedet gik 17 % frem.

Hvad kan vi udrede af dette?
Vi er tvunget til at tænke ud af boksen, og det er nødvendigvis ikke en dårlig ting.

  • vent IKKE på at blive ”reddet” af regeringstiltag – tag action nu
  • lad være med at opgive på forhånd – der er altid en mulighed som kan prøves
  • vær ikke bange for at prøve noget helt nyt – tænk innovativt

Der ER positive historier at fortælle

Når butikkerne lukker, har det jo en positiv effekt på virksomheder som har fokus på online handel. Vi har taget pulsen på en række forskellige onlinevirksomheder:

Virksomhed, som sælger computer- og underholdningsudstyr:

Underholdning, computerudstyr og elektronik er i høj kurs disse dage. For en af vores kunder ser vi en stigning på +20 % fremgang i omsætning, samt en konverteringsrate som er nærmest fordoblet ift. før coronavirustiltagene.

Virksomhed som sælger helseprodukter, økologi m.m.:

Allerede i den tidlige start af coronaudbrudde så webshoppen et stærkt hop i omsætning. Inden restriktionerne havde webshoppen næsten 100 % vækst i omsætningen.

Mindre virksomhed som sælger træningsudstyr, Google Ads:

Normalt er marts måned ikke en vild måned for virksomheder der sælger træningsudstyr. Men man må i den grad sige, at de går en lys fremtid i møde, hvis fitnesscentre forbliver lukket.

Er du omstillingsparat, kan du flytte dit forretningsfokus med succes

Jensens Bøfhus, som nu er ramt af lukkede restauranter, giver fuld gas på deres take away løsning, som så kan fungere som eneste indtægtskilde under nedlukningen.

Mange lokale restauranter har fulgt trop, og tilbyder nu take away i stor stil, for at bevare en omsætning.

home.dk har valgt at tilbyde, at man kan få lavet boligfremvisninger med video og Facetime. Således kan de holde forretningerne i gang, mens folk trygt og sikkert kan sidde derhjemme og følge med.

Mangler du sparring eller rådgivning til den situation din virksomhed er i, så tag endelig fat i os. Vi er her for det samme.
Telefon 80 600 400 – mail  salg@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse