Skip to main content
MarkedsføringSEO

Året der Gik – Digital Marketing i 2017

Af december 27, 2017marts 22nd, 2022No Comments

Digital marketing er i konstant udvikling, 2017 har ikke været uden undtagelse. Vi har samlet de vigtigste opdateringer på SEO, Facebook & AdWords som vi mener der har påvirket det digitale landskab i 2017. Hvis du har brug for en lille opdatering om hvad der er sket i 2017, så læs med her!

Ændringer i SEO 2017

Det har været et stille år på SEO-fronten, da der ikke har været de helt store omvæltninger, som vi har haft i de forrige år. I 2016 havde vi 3 Penguin updates, en enkelt Possum og version 2 af ”Mobile Friendly”. I marts 2017 kom Googles update ”Fred”, som gik målrettet efter sider med lav kvalitet og mange reklamer. Sider der var lavet med det formål at få indtjening gennem affiliate eller AdSense, fik ringere placeringer på high volume keywords. Også sider med mange links af dårlig kvalitet fik en mindre straf. Google har også været ude med riven for at få fjernet ”fake news” fra søgeresultaterne. Det var specielt i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg at det blev tydeligt at det var nemt at ”snyde” Google.

Datasikkerhed i fokus

2017 blev året hvor Google tog førerpinden og satte fokus på datasikkerhed. Hjemmesider skal nu have SSL Certifikater, og dermed køre HTTPS hvis man gerne vil frem i søgeresultaterne. Det er ikke noget nyt eftersom Google annoncerede allerede tilbage i 2014, at det skulle være sikkert at udveksle data mellem den besøgende og serveren, men først i 2017, så vi en reel opdatering.

Brugervenlighed & Mobile Friendly

Det var også året hvor brugervenligheden kom i højsædet. Google annoncerede i slutningen af 2016 at verdenen er skiftet over til ”Mobile First” – det betyder, at vi for første gange nogensinde har set flere Googlesøgninger på mobilen, end på desktop. Det er en kæmpe milepæl for hvordan vi skal anskue SEO, og ikke mindst en ny begyndelse på hvordan Google skal rangere og vurdere hvilke hjemmesider der skal rangere øverst. De nye fokuspunkter for SEO i 2017 betød at man nu, meget mere end før, skal have fokus på brugervenlighed, mobilvenlighed og hastighed.

Nye Faktabokse i SERP’en

Google gav flere sider en faktaboks på baggrund af deres ”knowledge graph”

Et eksempel er søgningen ”E commerce” hvor NaviPartner har fået en flot boks fordi deres troværdighed er tilstrækkelig og indholdet er godt.

Længere Titles & Meta beskrivelser

Kigger vi lidt længere tilbage i tiden, så blev det midt i 2016 muligt at skrive en længere title på 600 px.

Her sidst på året i 2017 kom der en opdatering til søgeresultaterne hvor der kunne stå en hel del mere tekst i meta beskrivelsen.

Selvom vi ikke vurderer at en længere meta beskrivelse har en direkte indfyldelse på ens placering på Google, så vurderer vi at det kan give en højere CTR (Click-through-rate) og derved måske påvirke placeringerne derigennem – hvis det altså vel og mærke bidrager til en direkte stigning i CTR. Det kræver dog, at man arbejder hurtigt og når at udnytte potentialet mens konkurrenterne sover.

Vigtigste nyheder fra Facebook i 2017

Facebook har i det forgangne år ikke ligget på den ladet side når det kommer til opdateringer, nye tiltag, udfordringer mv. Selv ynder vi gerne at sige, at selvom vi har tre mand fuldtidsbeskæftiget med Facebook i RiverOnline, så kan vi heller ikke altid følge med nye tiltag – for så hurtigt går det i SoMe verdenen.

Ikke desto mindre, vil vi her komme med vores bud på de vigtigste ting der er sket i år.

Domæne verificering

Siden sommers, har der været lukket ned for muligheden for at ændre i indholdet på linkbaserede opslag. Man har således som almindelige Facebook sider ikke været i stand til, at ændre det aktive billede, titlen eller beskrivelsesteksten som følger med opslag af denne type.

Årsagen lå i begrundet misbrug, hvor negative elementer (fx it-kriminelle), bevidst ændrede i indholdet og fik det til at ligne noget andet end det egentligt var og på denne måde snød brugere med indholdet.

I dag er det muligt via. sin Business Manager, at generere en nøgle (enten i form af en DNS opsætning eller html-fil) som verificerer dit domænes indhold hos Facebook. Opsættes det, vil du igen få muligheden for at tilpasse dit indhold som du ønsker det.

Processen beskrives ganske fint af Facebook selv her:
https://developers.facebook.com/docs/sharing/domain-verification

Facebook rammer to milliarder månedlige brugere

Den 27. juni skriver stifteren af Facebook, Mark Zuckerberg følgende:

Facebook når derved en ny milepæl for antallet af månedlige brugere og kan kalde sig for verdens største sociale medie.

Det begynder i mellemtiden at stille nye krav til mediet, som efterhånden er en stor del af mange menneskers liv. Flere begynder at stille spørgsmål til etiske elementer – særligt i forbindelse med Robert Godwin (Daily Mail Online), en 74-årig amerikaner som bliver skudt mens at gerningsmanden filmer det live på mediet. Kan Facebook holdes ansvarlig for hvad der uploades på mediet?

Uanset hvad man måtte mene om den sag, så valgte Facebook bl.a. at ansætte 5.000 yderligere folk til at monitorere og analysere indhold, hvilket vidner om et reelt ønske på at komme kritikken til livs.

Du kan læse en mere detaljeret gennemgang på Tech Crunch her.

Video DPA

Hvis du har fulgt lidt med i hvad vi går og laver i RiverOnline ved du, at vi var inde og besøge Facebook og Google for nyligt. En af de ting som vi fandt meget spændende var, at Facebook arbejder på at udvikle deres Dynamic Product Ads system således, at man engang ude i fremtiden kan sende videoer med sit produkt feed.

(Screenshot af juleannonce fra Golf Experten)

Så i stedet for et ”kedeligt” produkt billede, ville man kunne have en video der f.eks. viser en person som bruger produktet eller hvad der nu ellers giver mening i produktets sammenhæng. Det vil gøre annoncerne mere levende og spændende. Det er noget du vil begynde at kunne lege med i 2018, og Facebook har allerede lukket op for muligheden at benytte diasformatet i DPA-kampagner.

Samtidig har Facebook også arbejdet med en række overlayers, som man kan tilføje med eksempelvis små pristags eller lignende i forskellige farver, former og placeringer. Det er også en relativ ny ting, hvor vi forventer at Facebook laver mange flere værktøjer i løbet af 2018, fordi man ønsker at styrke brugernes kreative muligheder.

Facebook Lead ads

Bruger du endnu ikke lead ads i din annonceringsopsætning? Det burde du! Et lead er en stærk indikator for en person der er interesseret i dig og din forretning. Det er således mere krævende, eller et større commitment for en person, at skrive sig op til dit nyhedsbrev end at like din Facebook side.

To måder vi nyder at bruge lead annoncer på, er e-mail sign ups eller skal vi kontakte dig formularer. Herudover har du mange muligheder for at strikke formularen sammen præcist som du vil.

De informationer som indhentes herigennem, kan videresendes fuldautomatisk til de fleste CRM-systemer (fx Podio), marketing platforme (fx Mailchimp), blive fremsendt på en mail eller på mange andre metoder. På den måde, kan du bearbejde dine nye potentielle kunder og bruge din tid mest effektivt.

Canvas annoncer får mere power

Facebook fortalte i slutningen af 2017, at ca. 86% af den samlede annoncering på mediet primært går på mobile enheder. Tænk selv engang over hvordan og hvornår du selv sidder med din smartphone i hånden og kigger Facebook.

Fordi der sker så meget på mobilen, så skal du begynde at tænke mobile first når du laver dine annoncer. For det er ofte der at folk ser dit indhold. Derfor har Facebook brugt en del tid på at forfine deres Canvas format og givet annoncører flere muligheder.

Foruden at de har oprettet en lang række af templates som du relativt nemt kan koble sammen med dit produkt-feed, så finder de hele tiden på nye måder hvorpå du kan arbejde med de kreative elementer.

En personlig favorit herfra er lifestyle canvas, hvor man kan sætte prikker på sit kreative (se billede forneden) og på den måde koble billede og produkt sammen og fremvise styles:

Hvis du vil lære mere om kanvas formatet med prikker, kan du læse mere om det her og se nogle mega fede demoer (vælg ’Sælg produkter Livsstilslayout’ for at se eksempel formatet der omtales):
https://www.facebook.com/business/learn/facebook-create-ad-canvas-ads

Oplæring af Facebook annoncer

Det har faktisk længe været en ting, men som noget nyt er det nu blevet bedre synliggjort af Facebook. Nu kan du se i dine annoncesæt at en aktivitet er under oplæring. Det betyder i praksis, at algoritmen, målgruppen og din samlede opsætning er ved at blive kalkuleret igennem med henblik på at køre på bedst mulig vis. Indtil for nyligt var læringsprocessen på 20-25 hændelser, men dette tal har Facebook for nyligt opjustereret til 50 gennemførte hændelser. Der skal altså mere data igennem end tidligere.

En hændelse i Facebook betyder, kort fortalt, at de touchpoints en kunde har på dit website som spores via Pixel koden. Hvis du har meget trafik gennem Facebook, giver du Facebook mere data og arbejde med, og derved kan du ofte få bedre resultater. Har du en avanceret opsætning af din webshop, er det muligt at optimere annoncerne mod bestemte hændelser (fx tilføjelser i kurven eller køb – den vil du gerne have), men det stiller nogle krav til websitet og datamængden.

Hvad betyder det for dig? Vores Facebookfolk er meget enige, det betyder at man under Facebooks oplæringsfase ikke skal pille ved annoncerne alt for meget, for så når algoritmen aldrig i mål med sin læringsfase. Man skal have mere is i maven end før, hvis man ønsker de gode resultater.

Meget mere end bare det…

Som vi nævnte indledningsvist, så sker der virkeligt meget lige nu hos Facebook. Du kan faktisk selv læse med på nogle af de mere generelle tiltag her, hvor du kan se mange flere bemærkninger om tiltag, store som små, der er blevet annonceret i 2017:

https://newsroom.fb.com/news/2017/

AdWords - Stadig stærkere 2017

AdWords har været i stor udvikling i 2017, der er sket rigtig mange ting. Her har vi nogle af de største ændringer:

Nyt interface i AdWords

Googles har udrullet et nyt interface til AdWords, hvilket de beskriver både som hurtigere og nemmere at bruge. Dog må vi sige, at der stadig indtil videre er meget arbejde der skal laves før vi gider officielt at bruge det. Det er meget langsomt, fejler ofte, kræver at man refresher en hel del og derved er det stadig ikke kommet helt ind på os her i River Online.

Stemningen på markedet viser heller ikke på nuværende tidspunkt, at vores kon-kollegaer føler det er helt optimalt. En kort undersøgelse foretaget i DKs største AdWords Facebookgruppe, viste tilbage i oktober at stemningen for det nye interface er noget vagt:

Vi afventer selvfølgelig og krydser fingre for at det bliver bedre i 2018.

AdWords skubber organisk trafik under folden

I starten af 2017 blev det tydeligt – de organiske resultater kan nu findes under folden i langt de fleste tilfælde. Ændringen kom sammen med Googles nye ”Expanded text ads” hvor annoncerne blev rykket fra Højre side over i midten, og med lidt Google My Business er organiske resultater næsten ikke til at finde. Der er også kommet 4 tekstannoncer i toppen i stedet for de 3 der tidligere har kørt i toppen af søgeresultaterne:

Måske kan du huske at der engang var resultater i højre side?

Markedet snakker om, at en #1 placering på Google er faldet med ca. 37% i værdi (trafik, CTR m.m.) ift. før hvor den organiske placering var synlig i toppen af resultaterne.

Promoveringsudvidelser er landet

Vi snakkede tidligere på året om, at der muligvis ville komme en ny promoveringsudvidelse til AdWords – og det gjorte der! Det er nu muligt at lave en ny type udvidelse, hvor det er nemmere at vise ens aktive tilbud, eksempel på River Online Kaffekop:

De nye promoveringsudvidelser til tilføjes til enhver kampagne, dog kun hvis du bruger det nye AdWords interface!

Ekstra store tekstannoncer

Her er en, du helt sikkert allerede har styr på. I starten af 2017 udkom den nye standard af tekstannoncer. Udgivelsen kommer for bedre at matche ”Mobile First World” som Google annoncerede i 2016 (overgangen hvor mobiler søger mere end desktops). Det nye format er skabt til bedre at vise information til mobile enheder, samt giver annoncen generelt set mere plads. Tidligere havde vi 1 overskrift (25 tegn) med 2 beskrivelseslinjer (35 tegn hver), nu har vi 2 overskrifter af 30 tegn og en enkelt beskrivelseslinje (80 tegn). Overordnet set, giver det os 150 tegn med de nye annoncer fremfor tidligere 95 tegn. Dertil kan man angive to ”stier” efter URL’en, hvor man tidligere kun kunne angive en enkelt:

Det er også første gange i lang tid, at vi ser at Google prøver at ”skjule” lidt, at det er en AdWords annonce der vises, det kan vi se på den måde hvor ”Annonce” skiltet nu har fået en hvid baggrund.

I sammenfaldet med disse nye annoncer blev tekstannoncerne ovre i højre side også fjernet fra søgningen.

Kan du huske hvordan de gamle annoncer så ud? Vi har lånt et billede fra Search Engine Land som viser udviklingen af AdWords annoncernes udseende i Search:

Mange flere ændringer...

Der er sket mange flere ændringer i Online Marketing verdenen end dem vi lige har nævnt her. Vi forventer at 2018 bliver større med mange flere ændringer. På vores blog vil vi løbende skrive om ændringer i markedet samt opdatere når der kommer nye spændende muligheder.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse