Skip to main content

Din virksomhed behøver ikke at lide under recessionen – dette kan du gøre

CEO og Partner hos River Online – Anders Kühnel – bringer i dette indlæg sine bud på, hvad du kan gøre med din digitale marketing for at klare dig bedst muligt igennem recessionen lige nu.

Udnyt de muligheder, der er tilstede

Mange accepterer i disse dage en nedgang i omsætningen i deres virksomhed – både når det kommer til e-commerce-forretninger, B2B og andre typer af virksomheder.

Der er færre penge mellem hænder på kunderne grundet inflation, de stigende benzinpriser, de stigende gaspriser, elpriser og ja – priser generelt. Og det er rigtig nok. Rigtig er det også, at det medfører, at forbrugeren dermed er nødsaget til at skære, hvor de kan, og at virksomhederne måske ikke sætter lige så mange nye projekter i søen, som de gjorde for blot et halvt år siden.

Det hele er blevet sværere, og der skal kæmpes hårdere. Der skal tænkes ud af boksen, og der skal optimeres. Men for mange virksomheder er der også masser af muligheder for at optimere. Dem, der har læst Rasmus Ankersens fremragende bog – ”Sult i paradis” – ved, at man i krisetider ofte ser den største innovation og optimering af virksomheder. Når virksomheder oplever en ”burning platform”, er de tvunget ud i innovation og optimering, simpelthen fordi de er nødt til at gøre noget anderledes for at opnå andre resultater.

Definitionen på sindssyge: At gøre det samme igen og igen og forvente et andet resultat. 

Som virksomhed på vej ind i en krise, skal I (uanset om nedgangen for jeres virksomheden er startet eller ej) allerede nu tænke i innovation og optimering. Dette indlæg vil omhandle optimering af jeres markedsføring, da det er her, vi har vores spidskompetencer.

Disse dage oplever vi at blive kontaktet af mange virksomheder, som oplever nedgang, og hvor vi oplever, at denne nedgang kan undgås, da de i deres marketing har så mange optimeringsmuligheder, de endnu ikke har tænkt på at udnytte. Vi kan altså ikke ændre markedet for dig, men vi kan assistere dig i at udnytte de muligheder, der er til stede, for at du kan tage større markedsandele og dermed udligne den nedgang, en recession vil medføre for dig.

Herunder har vi listet nogle af de mest effektive elementer, som du og din virksomhed kan udnytte inden for online marketing. God læsning. Ræk ud, hvis du har nogen spørgsmål til implementeringen.

Muligheder med Google Ads

Google Ads er så meget mere end tekstannoncer under din søgning – eller shoppingresultater med let prissammenligning. Google Ads indeholder også adfærdsbaseret målretning i både display (bannerannoncer) på næsten alle store medier – på YouTube og faktisk også i føromtalte tekstannoncer.

Det er vigtigt, at du tester dig frem til, hvad der er det rigtige for dig, blandt de mange muligheder. En ting er dog sikkert – CPC´en (cost pr. click) er blevet dyrere de seneste år, og det er blevet sværere at gøre en rentabel forretning ud af de generiske (de mest brugte) søgeord. Derfor er en af mulighederne at fokusere mere på long-tail-søgeordene (de mere præcise søgeord i forhold til netop dit/dine produkter), for at du kan være sikker på, at du kun betaler for de værdifulde besøgende.

Custom intent

Den skarpe vil dog hurtigt komme med indvendingen, at man så går ned i besøgende og dermed formentlig omsætning. Det er korrekt, men vi stopper naturligvis heller ikke her. Det er nu, at Custom intent kommer i spil – dette for at assistere med nogle af de besøgende, som vi har skåret fra i topfunnel, fordi de var for dyre.

Hvad Custom Intent gør er at give os muligheden for at køre display på en målgruppe, vi meget præcis beskriver ud fra adfærdstriggere. Vi kan her gå ind og fortælle Google, at vi gerne vil køre målrettet display (banner/Youtube) mod folk, der har lavet specifikke søgninger (også selvom de ikke har besøgt vores eller – for den sags skyld – andre websites). Vi kan faktisk også målrette mod kunder, som har besøgt sider, der tydeligt indikerer, at man har en adfærd, der afspejler den intention, man ønsker, ens målgruppe har.

Når man så har drevet så meget ny (og forhåbentlig relevant) trafik til sin side, skal man naturligvis også huske, at ens remarketing skal køre snorlige. Den trafik, man trak ind her, er (på trods af relevansen) stadig top-funnel og skal formentlig bearbejdes. Så sørg for, at din remarketing er optimeret, og at du tager brugeren gennem et flow af budskaber.

Indhold

En ting er, at man begynder at lege med adfærdsbaserede målgrupper til at forsøge at drive ny og relevant trafik til siden, men dit content skal også være optimeret. Allerhelst sørger du for at køre differentieret content til målgruppen. Det kunne fx være, at du er et rejsebureau, som sælger rejser til Spanien, Grækenland og Frankrig. Du sørger så for at sætte differentierede budskaber op i din Display-annoncering, alt efter om brugeren har vist interesse for ”Spanien rejser”, ”Grækenland rejser” eller ”Frankrig rejser”. Du optimerer altså også din relevans til brugeren, ud fra den data du har til rådighed her. Eksemplet tilpasses naturligvis din branche, men kan bruges på tværs af de fleste brancher.

Sørg også for (specielt i B2B-sammenhæng) at kigge din landingsside igennem med kritiske briller, og stil dig selv spørgsmålet: ”Hvad ønsker jeg, at min potentielle kunde skal gøre, når vedkommende besøger denne side” – og tjek så, om siden ”nudger” kunden til at gøre dette.

Muligheder med annoncering på sociale medier

De sociale medier er vigtigere end nogensinde. Problemet er blot, at det ikke ligefrem er en hemmelighed, og det har resulteret i skyhøje priser, da kampen om målgruppernernes opmærksomhed er enorm.

Husk, at har du en velfungerende kampagne med ROAS eller anden metric, du er tilfreds med, skal du naturligvis ikke ændre noget.

Men har du en kampagne, som er ramt af den nuværende recession – eller af andre årsager er under pres – er det vigtigt at tænke ud af boksen og gøre noget anderledes. Som skrevet først i denne artikel er man jo godt tosset, hvis man gør det samme og forventer et andet resultat.

Vi har i lang tid anbefalet at gå helt præcis i din målretning på din målgruppe, da det jo giver de bedste resultater. Men med de stigende priser og den hårde konkurrence har vi testet os frem til, at mange virksomheder lige nu får bedre resultater ved at gå mod strømmen.

Kør topfunnel-marketing med trafikbaserede kampagner mod de billigere målgrupper. Brug denne øgede mængde trafik til at få mere viden om nye potentielle målgrupper og ligeledes til at få større mængde data til din remarketing. For ikke at målrette mod den ikke-relevante del af denne større målgruppe kan du nemt sætte regler op omkring en vis engagement, før de aktiveres til eksponering for din remarketing.

Udnyt samme princip i dine videoannoncer, og træk data på, hvilke personaer der ser mest af dine videoer og dermed finder dem mest relevante. Kør ligeledes remarketing på disse, og brug denne viden til fremtidig målretning.

Den øgede mægde trafik, som du skaber via disse trafikskabende annoncer, giver yderligere remarketingmuligheder for dine øvrige kanaler. Den data, du trækker omkring målgrupper, kan ligeledes implementeres her.

Med de øgede CPC-priser på både Google Ads og SoMe er lead ads også et godt tip til at opbygge din mailmarketingdatabase. Om du vil tilbyde kunden en 10 %-rabatkode, hvis du er e-commerce, eller du har udarbejdet et whitepaper fuld af værdi, er naturligvis op til dig. Sørg dog uanset hvad for at få bygget din mailmarketingliste op, så du herigennem kan arbejde endnu mere (og billigere) med din målgruppe.

Content

Ligesom vi beskrev under Google Ads, er dine annoncer essentielle. Du har et splitsekund til at fange brugerens opmærksomhed, og herefter skal din annonce også bidrage nok værdi til at fastholde opmærksomheden. Differentier dine budskaber og test en masse af. Stil altid dig selv spørgsmålet: ”Hvilken værdi giver jeg modtageren”, og sørg for, at der aldrig er tvivl om dette i annoncen.

Mailmarketing

Med de stigende priser på al online marketing – uanset om vi taler Google, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok eller andre medier – er mailmarketing blevet vigtigere end nogensinde. Mailmarketing giver dig muligheden for at kommunikere ”gratis” med din målgruppe, og al vores data viser, at ROAS uden sammenligning er højest her – også når vi tager udgiften til opsamling af mailadresser med ind i ligningen.

Det kræver en del arbejde at skabe det content, der skal sendes ud, men det er hele investeringen værd. Det content, som du skaber til dine mailkampagner, kan du dog ofte også bruge som content på din side – og hermed også bygge clusters op til SEO og skabe fantastiske fremtidige placeringer.

Der er ingen magisk opskrift til at få succes. Det hele kræver hårdt arbejde men ofte også at sikre, at ens setup altid er opdateret til nyeste muligheder og til den nuværende situation i markedet. Du er altid velkommen til at række ud og få hjælp. Rigtig meget held og lykke med dit online marketing.

Mvh.
Anders Kühnel
CEO og Partner
River Online

Har du spørgsmål, eller ønsker du, at vi sætter fuld fokus på din virksomhed?

Anders Kühnel

CEO & Partner
River Online Group

   +45 25 94 07 71       ak@river.dk

Medarbejder

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse