Skip to main content

Responsive Search Ads – er du klar?

D. 30. juni er det slut med Expanded Text Ads (ETA) i Google Ads – sådan da. Det bliver fra denne dato nemlig ikke muligt at ændre eller oprette nye ETA-annoncer.

Allerede i september 2018 lavede jeg et blogindlæg, som introducerede læserne til den dengang nye tekstannoncetype, og siden da er der blevet testet på livet løs med den nye annoncetype. Du kan gå tilbage i vores blog-arkiv og finde indlægget her.

Slip kreativiteten løs

Ud over de tips, der er givet i mit indlæg fra 2018, så vil jeg gerne udfordre og finde den lidt mere legesyge annonceskribent frem i dig i forhold til at benytte sig af de forskellige annoncetilpasningsfunktioner, som findes til RSA-annonceformatet.

I denne artikel vil jeg komme ind på følgende:

  • Søgeordsindsættelse – Keyword insertion
  • Nedtælling – Countdown
  • Lokationsindsættelse – Location insertion

Ovenstående annoncetilpasningsdata er ikke ligefrem nye, men de kan benyttes til at gøre annoncerne mere dynamiske end de statiske tekster, som du måske normalt skriver.

1. Søgeordsindsættelse – Keyword insertion

Funktionen ”Keyword insertion” eller ”Søgeordsindsættelse” gør helt simpelt dét, som det hentyder til. Du indsætter dynamisk det søgeord, som har udløst din visning af annoncen.

Redigerer du din RSA-annonce, så kan du lave en {, hvorefter du får muligheden for annoncetilpasningsfunktionerne (ad customizers red.) – vælg herefter Søgeordsindsættelse (eller Keyword Insertion, hvis du har engelsk interface):

Der er 3 forskellige syntakser for søgeordsindsættelsen:

{Keyword:Min standardtekst} – Ved denne laves det første begyndelsesbogstav med stort

{KeyWord:Min standardtekst} – Ved Denne Er Hvert Forbogstav Med Stort (som vist her)

{keyword:Min standardtekst} – her er alt der bliver sat ind med små bogstaver

Vælg altid den syntaks der passer bedst ind i din annonce, og som overfor brugeren ser bedst ud.

2. Nedtælling – Countdown

Når du holder eksempelvis udsalg, så kan du bruge en countdown som en trigger hos de brugere, som ser dine annoncer. Om der står ”Spar 25% lige nu”, eller om der står ”Køb inden 2 timer og spar 25%”, det kan gøre to vidt forskelligt indtryk på brugeren.

På samme måde som med Keyword Insertion, så starter du med at lave en {, hvorefter du får muligheden for at vælge ”Nedtælling” (eller Countdown i det engelske interface).

Brugervenligheden for opsætning af disse er helt i top, da de ved et klik på ”Nedtælling” giver dig alt du skal bruge for at lave din countdown-funktion, da syntaksen er lidt mere kompliceret i denne.

Du skal angive følgende:

  • Hvornår slutter din nedtælling?
  • Hvor mange dage inden skal nedtællingen starte?
  • Hvilken tidszone skal bruges?

3. Lokationsindsættelse – Location insertion

Denne er en af de nyeste annoncetilpasningsfunktioner, og helt simpelt går den ud på at du dynamisk indsætter brugerens fysiske eller interessemæssige lokation.

Et eksempel kunne være ”Vi leverer også til Odense!”, hvor Odense er dynamisk indsat i teksten, og den ændrer sig alt efter hvilken bruger der søger efter dit produkt.

Igen starter vi med at lave en { i vores annonce, og vælger ”Indsættelse af sted” (eller Location insertion i det engelske interface).

Du får valgmulighederne By, Delstat eller Land, og ligeledes har du en standardtekst, så du har en værdi at falde tilbage på, såfremt lokationen ikke kan indsættes.

Hvad så nu?

Er dine kreativer kreative nok? Er det tid til at snakke mere dynamisk til den søgende bruger?

Mit bedste råd er – hvis det giver mening for dig og din virksomhed at bruge dynamisk indhold som beskrevet ovenfor, så få det testet!

– og husk! Du kan bruge disse i både overskrifter, beskrivelse og stier. Der er masser af muligheder for at blive kreativ og lege med disse funktioner.

Måske du skal tale lidt mere om dit produkt eller service, men i mit nedenstående eksempel kan du få et lille kig på en annonce, hvor disse funktioner er leget ind i teksterne om, hvordan det går i din by, hvornår der er weekend (hvis man tæller ned til sådan noget 😉).

Skal jeg fortælle dig mere?

Skal jeg fortælle dig mere? Udfyld formularen, og så giver jeg dig et kald.

Jacob Madsen
Head of Ads & Partner

   +45 25 94 99 01      jrm@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse