Skip to main content

Troede du lige, at ”My Business” kun var for din virksomhed? Så tager du fejl. Google giver nemlig dine konkurrenter mulighed for, at de kan annoncere direkte på din My Business side.

I en observation fra slutningen af august blev Searchengineland opmærksom på, at der pludselig begyndte at komme annoncer op for konkurrenter på firmaers Google My Business side.

Her er et eksempel på en bilforhandler i USA:

Kilde: searchengineland.com

Annoncen kan ses ca. midt i billedet med teksten ”Ad – Clearance Sales Event”.

Det starter debatten om, hvorvidt man rent faktisk som virksomhed kan forvente, at noget som helst er helligt hos Google. I Googles øjne er der dog intet som rent faktisk ejes af virksomhederne, ikke engang My Business virksomhedssiderne. Alt på Googles side er Googles ejendom, uanset hvad man måtte føle i forhold til ejerskabet af en My Business profil.

Er det misvisende markedsføring?

Danmark har ret hårde regler, når det kommer til markedsføringsloven. Det er f.eks. ikke tilladt at lave markedsføring som kan virke misledende og til forveksling ligne et andet firma, end det man egentlig repræsenterer. Er det misvisende at have en annonce liggende på en side tilhørende en anden virksomhed?

I Danmark har vi, indtil videre, ikke set mange resultater af annoncer i andres My Business profiler, men det kan højst sandsynligt skyldes, at meget få virksomheder har testet eller kører aktivt med det nye kampagneformat ”Local Ads”, som findes i Google Ads:

Generelt set er det vores erfaring, at der er meget få metoder til at styre ”Local campaigns” i Google Ads på, og derfor er det heller ikke særlig overbevisende resultater, vi har set indtil videre.

Er det overhovedet danske virksomheders interesse at annoncere i andre virksomheders My Business profiler? Ender vi i en mudderkamp?

Du kan måske fjerne konkurrenterne, men…

Google lavede en spørgeundersøgelse i april 2019, og den undersøgelse har Searchengineland heldigvis gemt. Her kommer der også en række spørgsmål om features samt planlagte features, som giver en gisning om, at der er tale om kommende annoncer i My Business profilerne:

Det lader til, at Google fortsat leger med tanken om, at man kan annoncere på konkurrenters My Business profiler, og at man så til gengæld kan betale Google for at holde konkurrenterne væk.

Google er sikkert meget optimistiske omkring denne potentielle nye mulighed, så de lige kan fylde lommerne lidt mere…. vi synes dog den er lige grov nok.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse