Skip to main content

Alexander Munk

Senior Google Ads Specialist
River Online

Bliv kontaktet

Fem essentielle Google Ads-funktioner, du måske overser

Google Ads er fyldt med funktioner, der kan optimere dit annonceafkast, hvis de benyttes korrekt. Det kan måske til tider virke overvældende nøjagtigt at vide, hvilke funktioner man kan justere på, når man mener, man egentlig har styr på det grundlæggende i Google Ads-regi.

I dette blogindlæg dykker vi ned i nogle af de funktioner, som for nogle kan være mindre velkendte, hvis man ikke er dybt inde i optimeringen af Google Ads-konti.

Sæsonbetonede justeringer

Selvom Smart Bidding bliver bedre og bedre til at foretage buddene i Googles auktioner, er den endnu ikke perfekt til udsving, som er affødt af ”pludselige” begivenheder. Det kan være, du holder fødselsdag på din webshop, og netop her er sæsonbetonede justeringer perfekt.

Det er et af de mere avancerede værktøjer i Google ads, som man kan påvirke algoritmen med. Hvis du f.eks. har fødselsdagstilbud og giver 25 % på alt på din webshop, kan du bruge denne funktion, idet du forventer, at konverteringsraten stiger i perioden. Her vil algoritmen gå ind og byde mere aggressivt i den pågældende periode, fordi den nu ved, at konverteringsraten vil være højere end normalt.

Det er vigtigt, at sæsonbetonede justeringer kun bruges til kortvarige begivenheder på mellem 1 og 7 dage, det er nemlig her, man får den bedste effekt. Sæsonbetonede justeringer kan findes ved at klikke på ”Værktøjer og indstillinger” og herefter ”Budstrategier” og til sidst ”Avancerede kontrolelementer.”

Automatiske regler

Automatiske regler i Google ads er en essentiel funktion at have styr på, da funktionen kan gøre arbejdet med Google ads langt mere effektivt. Et udpluk af nyttige regler er: ”Start eller stop kampagner”, ”Send mail, hvis kampagnerne ikke kører”, ”Sænk, eller hæv budget”, ”Stop specifikke annoncer”. Der er tilmed rigtig mange muligheder for at definere kriterierne for, hvornår en automatisk regel skal køre. Man finder opsætningen af regler ved at klikke på ”Værktøjer og indstillinger” og herefter klikke på ”Regler”. Der er ligeledes mulighed for at sætte en regel op, således at man får en mail, når en given regel har været aktiveret, eller hvis noget er gået galt.

App-ekskluderinger

Vi ser ofte, når vi overtager arbejdet med Google Ads på en aktiv konto, at virksomheden er synlig med annoncer i forskellige apps. Rigtig mange klik fra apps er enten fra spil-apps eller fejlklik. Derfor er noget af det første, vi gør, at ekskludere disse placeringer, så annoncebudgettet allerede fra begyndelsen bliver optimeret. Placeringer på apps er ikke kun en udfordring på displaykampagner, men også i performance max-kampagner, hvor man ikke som standard kan se, hvilke placeringer ens annoncer bliver vist på, men hvor det stadig er muligt at ekskludere appkategorier. Dette er muligt at gøre på kontoniveau under ”Indhold”. Det er vigtigt, at man får klikket alle 140 app-kategorier af i sin ekskludering.

Ønsker du en uforpligtende snak med mig om din Google Ads-konto?

Jeg tager meget gerne en snak med dig om Google Ads-trends for 2024. Kontakt mig direkte på telefon +45 25 94 06 13 og am@river.dk, eller udfyld en formular på denne side.

Bliv kontaktet

URL-ekskluderinger i Performance Max-kampagner

Når man benytter performance max-kampagner, der inkluderer annoncetekster, dukker man også op på placeringer, hvor de traditionelle søgekampagner befinder sig. Performance max-kampagnetypen er i forvejen kendt for ikke at være gennemsigtig, ift. hvad der aktiverer annoncerne. Det er heldigvis blevet muligt at få lidt mere kontrol over, hvad der aktiverer tekstannoncerne med betafunktionen ”Søg efter temaer”, hvor man kan sætte op til 25 søgeord ind.

Det er dog fortsat vigtigt, at man sætter grænser for, hvilke sider kampagnen må sende trafik ind til, da kampagnen nemlig selv finder søgeord, som, den vurderer, kan være relevante. Dette kan gøres ved at klikke på ”Indstillinger” på performance max-kampagnen og herefter på ”Automatisk oprettede aktiver”. Her kan man ekskludere bestemte web-adresser på siden. Dette indikerer overfor Google, at den ikke må finde søgeord og sende folk ind til f.eks. handelsbetingelser-siden.

Kundeanskaffelse

Den næste funktion, vi dykker ned i, er ”Kundeanskaffelse”/”Customer Acquisition”. Ved at benytte denne funktion fortæller man Googles algoritme, at den må byde højere i auktionen mod nye kunder. Samtidig skal man fortælle Google, hvor meget mere en ny kunde – sammenlignet med en eksisterende kunde – er værd. På den måde kan man via sin performance max-kampagne øge tilførslen af nye kunder. For at slå dette til skal du ind i indstillinger på kampagneniveau og fortælle Google, hvor meget (mere) en ny kunde er værd.

Google kommer selv med forslag baseret på den eksisterende gennemsnitlige ordreværdi. Udover at skulle ”fortælle” Google om værdien af en nye kunde, skal man også tilføje en liste over nuværende kunder, så Google har en række Google-konti, den kan skelne imellem i auktionen. Man kan også vælge at benytte en liste med nyhedsbrevsmodtagere.

Der er dog ét stort MEN ved denne funktion, der gør, at man skal tage de efterfølgende resultater med et gran salt. I ovenstående billede bliver der lagt 965 kr. oven i den reelle konverteringsværdi for hver konvertering. Det skævvrider derfor resultaterne i kampagneoversigten. Men hvis blot man er opmærksom på dette og kaster et skarpt blik på konverteringsoversigten for den reelle konverteringsværdi, kan denne funktion bruges til at fodre din performance max-kampagne med mere data, som Google så kan bruge i auktionen, samtidig med at du udvider antallet af nye kunder.

Skal vi hjælpe med at sikre, at din Google ads-konto udnytter disse funktioner og performer optimalt?

Tag endelig fat i mig på 25 94 06 13 eller via formularen nedenfor, så laver jeg en gratis analyse af dit Google Ads-setup og kommer med et kvalificeret bud på, hvordan du med fordel kan optimere din opsætning.

Tak, fordi du læste med!

Alexander Munk
Senior Google Ads specialist, River Online

Har du spørgsmål, eller ønsker du en analyse af din Google Ads-konto?

Alexander Munk

Senior Google Ads Specialist
River Online

   +45 25 94 06 13       am@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse