Skip to main content

Alexander Munk

Senior Google Ads Specialist

River Online

Bliv ringet op

Google Ads-trends for 2024: Maksimer dit potentiale

2024 er begyndt, og med det nye år følger en række forandringer og muligheder inden for Google Ads. Som virksomhedsejer eller marketingansvarlig er det afgørende at forstå og tilpasse sig den seneste udvikling, hvis man ønsker at maksimere effektiviteten af sine Google Ads-kampagner og sikre en stærk tilstedeværelse på Google.

I dette blogindlæg dykker jeg ned i nogle af de største Google Ads-trends og -forandringer, vi kommer til at se i 2024.

Google consent mode v2

I slutningen af november annoncerede Google den opdaterede Consent Mode v2. Dette er næste skridt i forhold til at imødekomme både de seneste reguleringsændringer og brugernes forventninger til beskyttelse af deres data. Den opdaterede udgave af Consent Mode introducerer to nye parametre: ad_user_data og ad_personalization.

Hvordan påvirker det annonceringen på Google?

Hvis der ikke bliver givet samtykke til disse to parametre, er det ikke muligt at lave remarketing eller oprette specifikke målgrupper. Dette skal derfor implementeres før marts 2024, hvis man fortsat ønsker at benytte disse muligheder i annonceringen.

Hvis ikke brugerne giver samtykke gennem cookiebanneret til alle fire parametre, så får man mindre eller ingen data, som kan bruges til at evaluere kampagnerne. De valgte budstrategier bruger i så fald også begrænset data, og budgettet kan blive brugt ineffektivt.

Hvordan implementerer man Consent Mode v2?

Sørg for at have et lovligt cookiebanner, hvor brugerne kan tage stilling til, hvorvidt de vil spores eller ej. Hvis man bruger en Google-certificeret CMP-partner (f.eks. Cookiebot eller Cookieinformation), er det meget nemmere at implementere Consent Mode v2.

Førstepartsdata

I forlængelse af at Google har rullet Consent Mode v2 ud, og at tredjepartsdata bliver mere og mere upålidelige, bliver førstepartsdata endnu vigtigere i fremtiden. Ved at fokusere på førstepartsdata kan du skabe tillid hos dine brugere og undgå potentielle overtrædelser af privatlivslovgivningen. Ved at bruge data, som kunderne har givet samtykke til, at man må bruge, såsom e-mail eller telefonnummer, kan man f.eks.:

  1. Aktivere kunder, som ikke har interageret med virksomheden længe.
  2. Målrette mod eksisterende kunder med relevante ekstra produkter.
  3. Ekskludere eksisterende kunder for kun at målrette sig nye kunder.

Det bliver i løbet af 2024 nemmere at håndtere og integrere de forskellige datakilder, som indsamler din førstepartsdata. Google lancerer nemlig en Data Manager, der gør det nemmere at lave remarketing med kundematchlister. Derudover kan man forbedre sine resultater via udvidede konverteringer og måle disse endnu bedre.

AI

AI har fyldt meget i 2023 og fortsætter med fylde i 2024. Hos Google betyder det, at maskinlæringen bag Performance Max bliver bedre, end den allerede er, og at du kan give den endnu flere inputs.

Et af de nye tiltag er tilføjelsen af søgetemaer. Performance Max har længe været en kampagnetype med begrænset indsigt og kontrol. Dette bliver bedre, da man med den nye funktion kan tilføje inputs til Googles algoritme. Det hjælper algoritmen til at vide, hvordan og hvornår den skal vise annoncerne, og fungerer i princippet som broad- og phrase match-søgeord. Det tyder altså på, at Google giver lidt kontrol tilbage til brugerne, hvilket har været meget efterspurgt, og hvilket samtidig hjælper algoritmen.

En anden spændende udvikling på Performance Max er generativ AI. Denne funktion gør det nemt at lave nye overskrifter samt visuelle elementer som billeder og andre aktiver, som Google nu kan generere ud fra dine prompts. Det betyder også, at man kan redigere i eksisterende aktiver, hvis man f.eks. ønsker en anden baggrund eller andre versioner af de billeder, man i dag bruger i annonceringen.

Ønsker du en uforpligtende snak med Alexander om Google Ads-trends for 2024?

Jeg tager meget gerne en snak med dig om Google Ads-trends for 2024. Kontakt mig direkte på telefon +45 25 94 06 13 og am@river.dk, eller udfyld en formular på denne side.

Bliv ringet op

Et andet sted, hvor AI spiller en stor rolle i Google Ads i 2024, er den nye funktion Conversational Experience, hvor man via en chat direkte i Google Ads får hjælp af Googles AI til at optimere ens søgekampagner samt til at generere aktiver til denne. Det er et fåtal af konti, der har adgang til denne funktion på nuværende tidspunkt, men den kan blive mere udbredt i 2024.

Opdatering af Google Ads-interfacet

Google har i løbet af 2023 testet et nyt design af Google Ads-interfacet, som skulle gøre det nemmere og mere simpelt at navigere rundt i kontrolpanelet. Google har valgt at dele indholdet op i fem overkategorier:

Kampagner: Denne side vil give brugerne overblik over kampagner samt muligheden for at analysere, optimere og administrere kampagner.

Mål: Her kan brugerne opsætte, overvåge og opdatere konverteringsmål.

Værktøjer: Brugere kan her redigere i planlægning, bud og budgetter samt fejlfinde og mere.

Fakturering: Her kan brugerne overvåge deres annonceforbrug og betalinger.

Admin: Her redigeres adgange og sikkerhed samt kontoinstillinger.

Google har allerede rullet det nye interface ud til rigtig mange brugere, men det er endnu ikke blevet standard hos alle annoncører.

Skal vi hjælpe med at sikre, at din Google ads-konto er helt klar til at performe i resten af 2024?

Tag endelig fat i mig på 25 94 06 13 eller via formularen nedenfor, så laver jeg en gratis analyse af dit Google Ads-setup og kommer med et kvalificeret bud på, hvordan du med fordel kan optimere din opsætning.

Tak, fordi du læste med!

Alexander Munk
Senior Google Ads specialist, River Online

Har du spørgsmål, eller ønsker du en analyse af dit Google Ads-setup?

Alexander Munk

Senior Google Ads Specialist
River Online

   +45 25 94 06 13       am@river.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse