Skip to main content

Mads Egmose

Senior SoMe Specialist

River Online

Bliv ringet op

SoMe-annoncering 2024: To kampagnetyper, du bør prøve af

Annonceringsplatforme som Meta og LinkedIn udvikler jævnligt nye kampagnetyper og -tilgange, som det bestemt er værd at teste af i sin annoncering. Særligt kampagnetyperne “Advantage+”-kampagner på Meta og personlig annoncering på LinkedIn via “Meningsdannerannoncer” er to, nyere kampagnemuligheder, som jeg finder yderst interessant, og som jeg mener, du selv bør få testet af, hvis du endnu ikke har gjort det. Kampagnetyperne, som allerede har vist sig yderst værdifulde for flere af vores kunder, introducerer jeg i dette blogindlæg.

Advantage+-kampagner på Meta – oplagt til webshoppen

Sælger du dine produkter og/eller ydelser online, vil jeg i særdeleshed anbefale dig at læse med her, hvor jeg introducerer dig for Metas Advantage+-kampagnemulighed. Selvom kampagnetypen muliggør eksempelvis både trafikkampagner og mere konverteringsfokuserede kampagner, finder jeg særligt kampagnemuligheden relevant for virksomheder, der sælger sine produkter, ydelser eller abonnementer online på egen hjemmeside.

Kampagnetypen beskrives af Meta selv som “den mest effektive løsning for præstationsfokuserede annoncører, der vil fremme onlinesalg” (Facebook.com, 2024). Harmonerende med Metas egen definition af kampagnetypen er det også nærmest udelukkende positive erfaringer, vi hos River har gjort os med kampagnetypen indtil nu.

Overordnet set er det vores erfaring indtil nu, at konti, der allerede genererede fine annonceafkast (genereret omsætning pr. brugt annoncekrone) i forvejen, udelukkende har fået boostet deres annonceafkast pr. brugte annoncekrone i en positiv retning. På samme vis har vi eksempler på annoncekonti, hvis annonceafkast ikke nødvendigvis var prangende før, men som er blevet markant forbedret med implementeringen af Advantage+-kampagnetilgangen.

Selve opbygningen af en Advantage+-kampagne kræver mindre arbejde sammenlignet med andre kampagnetyper, som du finder i annonceadministratoren.  Kampagnetypen kræver færre input, hvor særligt målgruppedefinitionen er forenklet. Du skal ikke tænke i hverken push- eller retargetingmålgrupper. I stedet er din fornemmeste opgave at definere en værdifuld kilde, som du kan benytte dig af til at finde andre, potentielle relevante personer.

I denne henseende har vi hos River skabt gode resultater ved at definere Advantage+-målgruppen udelukkende ud fra de mest værdifulde hændelser, som personer foretager på vores kunders hjemmesider. Eksempelvis har vi skabt flere værdifulde Advantage+-kampagner ved at definere målgruppekilden ud fra købende kunder og personer, der er begyndt betalingsflowet. Her har det vist sig, at både kunder med mindre budgetter (cirka 100 kr. – 500 kr. i dagligt budget) og kunder, der bruger flere tusinde kroner dagligt på en Advantage+-kampagne, kan skabe fordelagtige resultater med kampagnetypen.

Sidder du med virksomhed, der lever af køb foretaget direkte på din hjemmeside, vil jeg klart anbefale dig at overveje at afprøve Advantage+-kampagneformatet af, hvis du endnu ikke har gjort det. Jeg har udelukkende positive oplevelser med kampagneformatet indtil nu og kan klart anbefale dig at prøve det af og blive klogere på virksomheds eget potentiale med kampagnetypen.

Skal vi tage en snak om dine muligheder med annoncering på sociale medier?

Jeg tager meget gerne en snak med dig din virksomhed og jeres muligheder med annoncering på sociale medier. Kontakt mig direkte på telefon +45 71 74 29 79 og me@river.dk, eller udfyld en formular på denne side.

Bliv ringet op

Personlig annoncering på LinkedIn: Meningsdannerannoncer

Et andet, nyere kampagneformat, som jeg finder interessant, og som jeg virkelig mener, du bør overveje at teste af din virksomheds markedsføring, er LinkedIns Meningsdannerannoncer-kampagneformat. Meningsdannerformatet er en type kampagne, som du kan benytte til at promovere indhold fra medarbejdere i din virksomhed – indhold, som “kan hjælpe dit indhold med at forblive engagerende og relevant ved hjælp af autentiske medarbejderoplevelser” (LinkedIn, 2024).

Kampagnen laves på den måde, at en medarbejder i virksomheden poster et indlæg på vedkommendes personlige LinkedIn-side. Dette indlæg annonceres der så fra virksomheds-annoncekontoen, hvor du her vil have en meningsdannerannonce.

Vi har allerede implementeret Meningsdanner-kampagner på flere kunder, og det er også en kampagneform, som vi benytter i vores egen markedsføring i River-regi. Det, der skal siges om kampagnenformen, er, at man kun kan benytte sig af målsætningerne Brandkendskab og Engagement. Altså kan du ikke køre eksempelvis leadgenereringsmålsætningen med denne personlige form for LinkedIn-annoncering.

Selvom kampagnemålsætningerne kan karakteriseres som blødere målsætninger, er jeg særdeles positiv over for de resultater, jeg har set på kampagner af denne type indtil nu, hvor særligt engagementsraten (nærmere specifikt antallet af personer, der ser kampagnen, som også foretager en klik-handling) opleves særdeles højt i forhold til LinkedIn-kampagner, der har virksomheder som afsender.

Det, der så skal knyttes til denne gode engagementsrate, er, at jeg flere gange også har oplevet, at meningsdannerkampagnetypen faktisk også genererer deciderede leads, selvom det ikke er kampagnens egentlige målsætning. Min egen opfattelse er, at dette sker, fordi folk i mange tilfælde køber ind på mennesker fremfor virksomheder, og at denne meningsdannerkampagne, hvor annoncørprofilen altså er et “normalt menneske”, kan virke mere appellerende. Det føles måske “mere attraktivt” at skulle tage kontakt til et menneske fremfor en virksomhed.

Hvad end du sidder i en B2B-virksomhed, eller du har med B2C-kunder at gøre, vil jeg virkelig anbefale dig at teste meningsdannerkampagnetypen af i din LinkedIn-annoncering.

Sig til, hvis du ønsker en snak med fuld fokus på din virksomhed

Er du interesseret i at høre mere om din virksomheds muligheder med Advantage+-kampagner på Meta eller Meningsdannerannoncer på LinkedIn, skal du være velkommen til at række ud til mig til en ganske uforpligtende snak. Tak for, at du læste med.

Mads Egmose
Senior SoMe Specialist, River Online

Skal vi tage en snak om dine muligheder med annoncering på sociale medier?

Mads Egmose

Senior SoMe-specialist
River Online

   +45 71742979       me@river.dk

de_DE_formalGerman

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse