Skip to main content

Fem år med kontor i Tyskland har givet gode erfaringer

I juni 2022 kunne vi fejre femårsdagen for vores tyske kontor i Hamborg. Vores nuværende CEO, Anders Kühnel, har været med hele vejen, fra vi åbnede vores første kontor i Tyskland. De erfaringer og de fejl, som vi har begået undervejs, har han sammenfattet i følgende blogindlæg, så du kan undgå at begå de samme fejl, skulle du have mod på at indtræde det tyske marked med din virksomhed.

Hamburg, hier kommen wir!

I juni 2022 er det fem år siden, vi i River Online bevægede os syd på, hvor vi åbnede kontor i udkanten af Hamborg. Vi besluttede os for at åbne kontoret syd for grænsen, da vi allerede på daværende tidspunkt havde en håndfuld danske kunder, som vi assisterede i Tyskland. Vi havde dertil en superdygtig specialist ansat, som talte flydende tysk, og det måtte jo være den perfekte kombination til succes på det tyske marked. Allerede på det tidspunkt opdagede vi dog, at man selv med sproglig korrekt tysk ikke kommer i mål på det tyske marked. Der manglede de små nuancer i sproget, den opdaterede lingo og en kulturforståelse af, hvordan man legede med ordene.

Således blev der i juni 2017 ansat en landeansvarlig rådgiver og en generalist, som både kunne assistere med SEO, SoMe og SEA. Udviklingen gik slag i slag, og medarbejderstaben voksede, og i august 2019 flyttede vi i større lokaler i hjertet af Hamborg – dette med Nikolai Kirken som genbo.

Hurtigt fik vi flere og flere kunder i både Danmark (med tysk fokus) og Tyskland, hvilket resulterede i, at kontoret i Hamborg blev fyldt med ni specialister og to rådgivere, og hvor det i 2021 blev tid til igen at udvide i Tyskland – nærmere bestemt til smukke Düsseldorf.

Düsseldorf gav aldrig det samme som Hamborg

1. august 2021 blev dagen, hvor vi åbnede vores andet kontor i Tyskland – dette i Düsseldorf. Hovedstaden i den tyske delstat Nordrhein-Westfalen ligger tæt på den hollandske grænse og lige uden for Ruhr-distriktet. Den perfekte lokation for vores tyske kontor nummer to.

Vi fandt en lækker lokation til vores kontor midt i den ikoniske gade, Königs Alle, med udsigt ud over den flotte plads. Tanken var, at et kontor i denne del af Tyskland skulle åbne op for et nyt geografisk område af kunder, men her blev vi klogere. Corona havde rykket ved tyskernes vaner, og vores lokation var ikke længere essentiel for samarbejder. Med vores tyske kontor i Düsseldorf oplevede vi altså ikke samme store tiltrækning, som vi gjorde i Hamborg, da vi startede op her i 2017. Samtidig med det aldrig blev negativt for os at åbne i Düsseldorf, havde nyerhvervelsen af kontoret i Nordrhein-Westfalen-hovedstaden ikke den tiltrækningskraft, som vi havde forventet.

De seneste to år har Tyskland grundet corona rykket sig mere digitalt, end hvad tilfældet har været de foregående ti år. Flere handler online. Flere handler via udenlandske webshops. Flere er ved at omstille sig digitalt, og alt i alt stormer Tyskland bare frem online. Det er nu, man skal hoppe med på toget, for ellers risikerer man, at man om få år blot kan se det i horisonten og aldrig fanger det igen.

… og hvad med de learnings der?

I begyndelsen af dette skriv lovede vi at komme med de erfaringer, som vi har gjort os på det tyske marked, samt de fejl, som vi har begået, som du så kan til gengæld kan slippe for at begå, skulle du have mod på at træde ind på det tyske marked. Lad os starte med viden, jeg godt ville have haft:

Oprettelse af tyske virksomhed

  • Lad være med at tro, at du selv kan styre økonomien og gennemskue de tyske regnskabsregler. Team up med en partner. Vi er teamet op med Dantax, som taler dansk men er tyske revisorer, som ligger inde med den nødvendige viden, vi har brug for.

Kontor i Tyskland

  • Det betyder meget for tyskerne, at du har en tysk adresse, også selvom du er webshop.
  • Når vi har været på kontorjagt i Tyskland, har det ikke været unormalt, at vi har fået præsenteret både fem- og tiårige bindinger på kontrakter.
  • Få en kyndig advokat til at læse lejeaftalen igennem. Vi har oplevet mange spøjse tilføjelser i kontrakter.

Medarbejdere

  • Når du forhandler med en tysker, taler du altid kun årsløn.
  • Husk at gange lønnen med 1,3, når du skal regne dine udgifter ud, da du også betaler sygekasse.

Lad være med at forvente, at kulturen er en til en. Du skal tilpasse dig den tyske kultur – og ikke omvendt.

Kommunikation

  • ”Du eller Sie”? Der er ikke et entydigt svar på, hvordan du skal tiltale din målgruppe i 2022, da det netop afhænger af din målgruppe. Det klassiske råd er, at ”hvis du skriver Sie, er du på den sikre side”. Den køber vi ikke, da det er vores erfaring, at du med en yngre målgruppe faktisk vil skubbe dem væk ved ikke at tiltale med ”du”.
  • ”Humor kan du ikke bruge i Tyskland”. Dette er også en klassiker og bestemt ikke rigtigt. Det, der er rigtigt, er dog, at man ikke kan tage dansk humor og blot forvente, at den virker i Tyskland.
  • Det bedste råd, vi kan give dig omkring kommunikation i Tyskland, er, at du identificerer dine konkurrenter og ser, hvad de slår på i deres kommunikation. Herfra skal du udvikle din egen kommunikation, som afspejler, hvem du ’vil være’ som virksomhed. Har du godt fat i det segment, du vil gå efter, er der uvurderlig viden at hente her, uanset om du vil ligge dig op af den samme kommunikation eller bruge denne viden til at skille dig ud.

Når du bygger din hjemmeside

  • Lad være med at lave en Google translate-oversættelse af din hjemmeside! Identificer, hvilke ord tyskerne bruger om dine services/varer, og sørg for at tage udgangspunkt i dette, når du begynder at lave teksterne til din side. Tyskerne er ikke særlig tilgivende omkring stavefejl og dårligt sprog (når du vil sælge dig selv). 
  • Også her vil vi anbefale, du kigger dine konkurrenter over skulderen og ser, hvad de slår på i deres USP´er. ”Hurtig levering”, ”Fem års garanti”, ”Tüf-certificeret” osv. Hvis du kan matche dette og eventuelt bygge ekstra på, er du jo allerede godt i gang! 
  • Husk, at alle hjemmesider, der markedsfører sig i Tyskland, skal have ”Impressum” og ”Datenschutz” på siden, da man ellers kan få en stor tysk bøde.

Ovenstående er blot nogle af de ting, som vi ville ønske, nogen havde fortalt os, inden vi gik i krig med det tyske marked, og ovenstående er naturligvis også ting, som vi rådgiver alle vores kunder omkring i dag, inden de går i gang. Vi læser hele din hjemmeside igennem med tyske briller og fanger eventuelle kulturelle ”fejl”, der kan modarbejde din succes. Marketing er godt, men det virker kun, hvis alt det omkringliggende allerede er på plads.

Vi har de seneste fem år hjulpet 48 danske kunder og 79 tyske kunder i gang på det tyske marked, og vi glæder os til at assistere endnu flere de kommende fem år. Måske du skal være den næste?

Du er altid velkommen til at skrive direkte til mig for at høre om dine muligheder for entreren på det tyske marked – det skal ikke koste dig en krone at høre mere.

Med venlig hilsen

Anders Kühnel
CEO & partner
River Online Group

Har du spørgsmål, eller ønsker du, at vi sætter fuld fokus på din virksomhed?

Anders Kühnel

CEO & Partner
River Online Group

   +45 25 94 07 71       ak@river.dk

Medarbejder

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse