Skip to main content
Markedsføring

Google høster dine forespørgsler

Af maj 14, 2014februar 17th, 2022No Comments

Prøv at foretage den samme søgning på en anden søgemaskine – hvis du kender andre søgemaskiner. Resultatet er nedslående. Du finder måske resultater om rejser, men sandsynligvis ikke nogen links, der virker lige så skræddersyet til dine formål og drømme. Er Google bare en bedre søgemaskine eller har du bare været usædvandlig heldig/uheldig.

Du har nok gættet, at de præcise søgninger, du får på Google skyldes mere end held. Meget mere…

Datadreven høstmaskine

Når du bruger Googles produkter (Google Chrome, gmail, søgemaskinen Google eller Google Searchbar) benytter du ikke blot produkter, hvor funktionaliteten er helt i top. Du indvilger også i, at Google får lov at vide alt, hvad du foretager dig online. Disse data bruger Google til at målrette budskaber, der passer til dine behov.

Stop lige et øjeblik og tænk over, hvor meget du vil vide om din nabo, hvis du læser alle hans mails, ser alle de sider, han har kigget på online. Hvis du samtidig ved, hvad han har købt i diverse webshops, eller om han bedst kan lide nyheder eller sport, så har du faktisk et ret tydeligt billede af, hvad din nabo kan lide. Google høster alt denne viden, og de forstår at bruge disse data. Men hvorfor gør de dette?

Google har udviklet sig til at være en af de mest effektive marketingsmaskiner, der nogensinde har eksisteret. I 2013 omsatte Google for 370 milliarder kroner. Det svarer til bruttonationalproduktet for flere mindre lande. Og deres omsætning bliver ved med at stige.

Targeting, der virker

Grunden til Googles succes indlysende:  Google er mester i at målrette budskaber til de kunder, der sidder klar med kreditkortet klar. Det er jo indlysende, at som annoncør sparer du oceaner af marketingskroner, når du annoncerer online. Dine reklamer bliver groft sagt kun vist til de kunder, der er interesserede.

Værkøjerne til at indsamle og målrette disse annoncer kommer fra Googles produkter. Efter din søgning på rejser vil Google ikke blot nøjes med at vise resultaterne på Google.dk. Når du efterfølgende logger ind på din Gmail eller læser sportsnyheder, vil du blive udsat for flere rejseannoncer. Denne marketingsform kaldes retargeting.

Vi oplever, at der er mange danskere, der tror, at Google kun tjener penge ved salg af reklamer på Google.dk. Sidste år omsatte Google for 12,7 milliarder dollars ved at vise dig rejsereklamer.

Du kan også læse lignende artikel på BT.dk

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse