Skip to main content

Du finder værktøjet til optimering af titles og meta descriptions her.

Optimering af titles og meta descriptions

Månedens tip - Optimering af metadata

Hej, jeg hedder Claus Rump, og jeg er SEO-specialist hos RiverOnline. Denne måneds tip handler om optimering af sidetitler og meta descriptions – og i den forbindelse har vi lavet et gratis tool til dig, som du frit kan benytte.

Det er ingen hemmelighed – og det har været kendt længe – sidetitler er den enkeltstående vigtigste faktor for optimering af din side, uanset om det er en website eller en webshop. Hvis du placerer dine søgeord fra den pågældende side korrekt i dine sidetitler, vil det faktisk have en rigtig stor indvirkning på dine placeringer i Google. Derudover vil en god meta description være med til at lokke folk ind på siden og dermed give dig en høj CTR – en høj click through rate, som vi har afdækket noget optimering af i en af vores tidligere månedens tip. Lad os se, hvordan det virker i praksis.

Det smarte ”title tag optimizer tool” eller sidetitelværktøj kan du bruge på to måder. Enten ved at skrive din egen titel og meta description, hvor du nederst kan se, hvordan de kommer til at se ud i Google. Der er en nedtælling på, hvor mange pixels, du har tilbage. Du har 512 pixels som udgangspunkt. Du kan også hive en eksisterende title og meta description ind ved at indsætte url’en fra en side og trykke på knappen ”Get from url” – og den henter så den nuværende sidetitel og meta description ind – nederst kan du se, hvordan det ville se ud i Google. Vi kan se, at den er for lang i dette tilfælde – det kan vi se ved, at der står ”minus 240 pixels tilbage”, så den er altså gået 240 pixels over det, som Google viser. Og vi kan se, at det vil resultere i, at Google korter den sidste del af titlen væk og indsætter prikker i stedet. Jeg kunne i dette tilfælde vælge at korte den af og i stedet skrive ”Neptun Spa – DK’s største udvalg af udespa, spabade og pools” og jeg kan nu se, at jeg har 4 pixels tilbage – det er altså inden for det visuelt tilladte. Og nederst kan jeg se, at den ikke bliver kortet af i titlen. Jeg vil nu indsætte en title, som jeg har forberedt sammen med en meta description. Den valgte title og meta description er skrevet ud fra en søgeordsanalyse, hvor jeg har fået de vigtigste søgeord flettet ind. Det vigtigste søgeord skal stå længst til venstre, da Google vil vægte det højest. I meta description har jeg skrevet USP’erne – unique selling propositions – altså de vigtigste fordele ved produktet i punktform. Vi skal ikke skrive en lang tung tekst, men en tekst der er nem at forstå. I den sidste rubrik i formularen kan du indtaste et søgeord, som vil blive markeret i den tekst, som vil blive vist på Google. Dvs. først når vi indtaster vores søgeord og de bliver markeret med fed i teksten, kan vi se, om vores meta description er for lang. Meta descriptions må maks. være 928 pixels. Et ord som er markeret med fed vil jo fylde mere end et, der ikke er. Læg samtidig mærke til, hvordan jeg bevidst har placeret søgeord ude til højre i den første sætning og i nederste sætning midt for eller lidt ude mod venstre. Det er ud fra devisen, at det menneskelige øje – når vi scroller ned – vil få underbygget, at netop denne side er relevant i forhold til det, vedkommende har søgt på – i dette tilfælde ”billige spabade”. Vi kan se søgeord i title samt to gange i meta description.

Som du kan se, er det utroligt nemt at optimere sidetitler og meta descriptions på din side med det lille tool, som vi har lavet til jeres frie afbenyttelse. Jeg håber, at I vil bruge det – og se ses vi til næste måneds tip her hos RiverOnline.

Tak fordi du kiggede med - del og like gerne

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse