Skip to main content

Vil du have professionelle til at lave dit Google AdWords? Udfyld formularen i bunden

Månedens tip - optimer din kvalitetsscore i AdWords

Hej, jeg hedder Alex og jeg er AdWords-specialist hos RiverOnline. Månedens tip kommer i dag til at handle om, hvordan du kan få mere effekt ud af dine AdWords-kampagner ved at kikke på kvalitetsscoren på dine keywords. Kvalitetscoren består af tre dele: din forventede CTR, din annoncerelevans og din oplevelsen af din landingsside. I denne video ser vi nærmere på, hvordan du kan forbedre din annoncerelevans, få lavere klikpriser og bedre position i dine resultater på Google. Læs her hvordan.

Går vi ind på vores AdWords-konto, har vi her et eksempel på en kunde, der sælger spisebordsstole. Vi kan se hvilke søgeord, vi har på kunden, det er fx ”spisebordsstole”, ”spisestol”, ”spisebordsstol” osv. Når vi gerne vil identificere søgeord, som vi kan optimere kvalitetsscoren på, kan vi med fordel tilføje en ekstra kolonne i AdWords, der viser hvilken kvalitetsscore, det enkelte søgeord har. Hvis du går ind under kolonner > rediger kolonner > vælger attributter, så er der en kolonne, der hedder kvalitetsresultat – lad os tilføje den. Helt ude til højre får du nu vist kvalitetsscoren for de enkelte søgeord. Vi kan se de to mest betalte søgeord, de har en kvalitetsscore på 10 ud af 10 – her er der ikke så stor mulighed for at optimere i Googles øjne. Men det tredje og fjerde mest betalte søgeord har en kvalitetsscore på 8 ud af 10. Hvis vi kører musen over den lille taleboble, der er under den kolonne, der hedder status, kan Google fortælle os, hvad vi egentlig skal optimere på, for at få en bedre kvalitetsscore. En bedre kvalitetsscore betyder på sigt lavere klikpris og bedre position på søgeresultaterne, så det er meget relevant, at man er opmærksom på den. I dette tilfælde handler det om, at vores annoncerelevans ikke er god nok, den er under middel, og det betyder faktisk, at ordet ”spisestol” måske ikke er aktivt nok i de annoncer, som ligger inden for dette søgeord. Lad os gå ind og se, om det virkelig er tilfældet. Klik ind på annoncegruppen og lad os gå ind under annoncer, så kan vi i dette tilfælde se, at vi har tre forskellige annoncer. En med overskriften ”Tilbud på Spisestuestole”, en med en keyword-insertion på ”spisebordsstol” og en, der hedder ”Tilbud på Spisebordsstol”. Hvis vi også hurtigt kikker på beskrivelseslinjerne, kan vi se, at der ikke noget sted står ordet ”spisestol”. Google er selvfølgelig en maskine og kan ikke altid vide, om ordet ”spisestol” er relevant i forhold til ”spisebordsstole”. Så hvis vi gerne vil optimere vores kvalitetsscore, skal vi gå ind på de pågældende annoncer og rette det til, således at ordet står præcist, som det står i annonceteksten, det vil på sigt give en bedre kvalitetsscore. Det er et rigtig nemt trick, for at optimere ens AdWords, sådan at du får lavere omkostninger og følgelig en højere omsætning og en højere avance i AdWords.

Jeg håber, at du kunne bruge mit tip – vi ses til næste måneds tip ved River Online.

Tak fordi du kiggede med - DEL og Like meget gerne

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse