Skip to main content

Månedenstip - kom hurtigt på side 1.

Hej, jeg hedder Claus Rump og jeg er SEO-manager hos River Online. Månedens tip til dig i dag handler om, hvordan du får mere trafik ind på dit site.

Det er sådan, at 92 % af alt den organiske trafik ind til dit site kommer fra side 1. Men du har med stor sandsynlighed og nok uden at vide det en del søgeord, der ligger på side 2. Det vil selvsagt være en ret stor fordel at få disse søgeord om på side 1. Det er i de fleste tilfælde faktisk ikke særlig svært. Du skal bare lige vide, hvor du finder dem og hvordan du giver dem et lille skub.

Jeg bruger her sund-okonomi.dk som eksempel og jeg er her gået ind på sidens Search Console. Jeg går ind under ”søgetrafik” og ”søg i Analytics” og her tilvælger jeg eksponeringer, CTR og placering. Jeg går ind og klikker på placering, for at få ordnet placeringerne med de højeste placeringer først, så fra plads 1 og nedefter. Jeg scroller ned i bunden og sætter den til 500 rækker. Og så scroller jeg ned til plads nr. 10, for at finde de fraser, der starter på plads nr. 10.  Det er nemlig her side 1 slutter og side 2 starter. De placeringer, som ligger her i toppen af side 2, burde være muligt at få vippet om på side 1. Dermed er jeg så begyndt at lede efter nogle resultater, hvor der er mange søgninger på. Det kunne fx være ”skilsmisse” – den har mange søgninger, men det er måske ikke det bedste ord for sund-okonomi.dk at gå efter, for det er ret bredt. Men et ord som ”din gæld”, er noget, der kunne være noget forretning og nogle arbejdsopgaver i. Den ligger gennemsnitlig jf. Google mellem plads 2 og 3 på side 2. Jeg klikker mig ind på den og når jeg klikker på ”sider”, kan jeg se hvilke sider, der tager disse søgninger/visninger. Undersiden ”hjælp-til-gæld” har fået 102 eksponeringer. Den ligger højere placeret end den anden underside, som ikke har fået nær så mange eksponeringer. Derfor er jeg nu interesseret i at kigge lidt nærmere på den her ”hjælp-til-gæld”-side.

Jeg har åbnet siden i et faneblad, og her kan jeg nu se, at ”din-gæld”-frasen faktisk ikke står på siden. Så det er meget nærliggende at få rettet det til. Det kan jeg gøre allerede i H1’eren ved at skrive ”hjælp til din gæld”. Jeg kunne også skrive det ind andre steder, hvor der står noget med gæld og, hvor det lyder naturligt. Her kan man rette det til ”din gæld”. Det skal selvfølgelig ikke overgøres. Jeg kunne tage et billede på siden. Her højreklikker jeg på billedet og vælger ”inspicér element”. Her kan jeg så se, at det pågældende billede for det første hedder ”overblik-økonomi.jpg”. Det kan jeg overveje at ændre til ”din-gaeld.jpg”. For det andet kan jeg overveje at tilføje ”din gæld” i alt-teksten på minimum et af billederne på siden. Jeg kan også lave en ren H2, der hedder ”din gæld – sådan slipper du af med den” eller noget lignende. Og så kunne jeg skrive noget tekst, hvor dette fremgår.

Et andet lille trick er at gå ind i dit Keyword Planner Tool og taste sætningen ind og så kan vi se, hvad Google mener er relevant for det pågældende ord eller frase. Det er Googles latent-semantiske indeks (LSI) blandt mange andre ting. Det bliver også brugt til søgeordsanalyse, opsætning af AdWordsannoncer osv. Når jeg skriver ”din gæld”, så tænker Google også ”hjælp til gæld”, ”gældssanering”, ”gæld til skat” osv. Hvis jeg har nævnt ordet eller frasen ”din gæld” nogle gange, så vil Google i et eller andet omfang også relatere de andre ord og fraser i indekset til, at det stadig er ”din gæld”, som jeg snakker om. Det burde også kunne påvirke mine rankings. Derudover kan jeg selvfølgelig lave et par links på nogle relevante sider internt på sitet, som så linker ind til denne side med frasen ”din gæld”.

Det er nogle ganske få minutters arbejde og jeg vil næsten garantere at det i dette tilfælde vil få vores side til at rykke om på side 1, hvilket vil give meget mere trafik.

Jeg håber du kan bruge mit tip. Vi ses om en måned til endnu et tip her hos River Online.

Gratis Tool Box

Få overblik over din hjemmeside, dine tekster og meget andet

Vi har gennem flere år udviklet en lang række værktøjer, som vi selv har gjort og gør brug af i vores daglige arbejde. Nogle af dem har vi gjort tilgængelige for alle i vores gratis tool box.

 

Se værktøjskasse